Publiceringsdatum: 2024-04-09
Skulle du vilja jobba inom yrken med social inriktning? Letar du efter en chans att arbeta som familjehemssekreterare på Värnamo kommun? Nu är det möjligt. Värnamo kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.
Om du redan bor i närheten av Värnamo, är det här din chans att söka ett spännande jobb Företaget Värnamo kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som familjehemssekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Sök jobbet som familjehemssekreterare hos Värnamo kommun och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast onsdag den åttonde maj 2024.
Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.
Medborgarförvaltningen i Värnamo består av 8 sektioner, där familjehem ingår i sektionen familjerätt och familjehem.
Sektionen leds av en enhetschef och består av 17 medarbetare, fördelade på familjehemsgruppen och familjerätten GGVV (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo). I familjehemsgruppen arbetar det 8 socialsekreterare fördelat mellan 4 barnuppföljare och 4 familjehemssekreterare. Familjehemsgruppen leds av en gruppledare.
Till familjehemsgruppen söker vi nu en ny familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna ansvarar för att utreda familjehem, rekrytera och utreda kontaktperson och kontaktfamiljer, matcha uppdragstagare och handleda familjehemmen. Du ansvarar också för de ekonomiska frågorna för familjehemmet. Arbetet som familjehemssekreterare innebär att ha regelbunden kontakt med de familjehem du ansvarar för. Genom besök, digitala möten och telefonsamtal arbetar du med att ge dem handledning och stöd så de kan klara sitt uppdrag och ge barnet det bästa under placeringen. Du arbetar tillsammans med barnuppföljaren där ni gemensamt planerar för vad som behöver hända. Vi utreder familjehem enligt ”En varaktig relation”, vilket du kommer få utbildning i. Du behöver vara flexibel gällande arbetstider då arbetet innebär en del resor.
I arbetsgruppen ingår också barnuppföljare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverket.
Familjehemssekreterarna har påbörjat en stor satsning på att utbilda sig i ”ICDP- ett vägledande samspel”. Utbildningen påbörjades hösten 2023 och under 2024 är målsättningen att alla familjehemssekreterare och barnuppföljare ska ha gått steg 1 i utbildningen. Under 2024 ska familjehemssekreterarna erbjuda våra familjehem egen handledning utifrån metoden ICDP. Du kommer få möjlighet att gå utbildning i ICDP under hösten.
Alla medarbetare inom Medborgarförvaltningen är utbildade i Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och deras nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Genom Signs of safeyts förhållningssätt och olika verktyg kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter.
I arbetet ingår löpande dokumentation. Medborgarförvaltningen arbetar i verksamhetssystemet Combine.
Du välkomnas till en arbetsgrupp med kollegor som har mångårig erfarenhet, stort hjärta för målgruppen, jobbar lösningsfokuserat och som är duktiga på att samarbeta både internt och externt.
Arbetsgivaren erbjuder extern handledning, utarbetat introduktionsprogram, utbildning i Signs of safety, löpande kompetensutveckling samt friskvårdsbidrag.
Vi söker dig med socionomexamen eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren anser är likvärdig med socionomexamen. Du bör ha erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning, gärna riktat till barn/ ungdomar. Du har god kännedom om socialtjänstens uppdrag och aktuell lagstiftning. Du skall ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal och skrift, god dator- och dokumentations/utredningsvana. Det är en fördel om du har erfarenhet av familjehemsarbete. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet i form av samarbetsförmåga, engagemang, ordning och reda samt intresse av att utveckla verksamheten.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/.
Tjänsten är tillsvidareanställning och tillträde enligt överenskommelse.
Urval och intervjuer sker löpande.
Provanställning kan komma att tillämpas.
I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Värnamo kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2120000555 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Familjehemssekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Värnamo kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Värnamo. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Värnamo kommun skickar du in din ansökan senast 2024-05-08.
Källa: Arbetsförmedlingen
Stockholms kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Stockholm.
2024-04-26
Mer infoREGION GOTLAND söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Gotland.
2024-04-23
Mer infoPerstorps kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Perstorp.
2024-04-16
Mer info