Publiceringsdatum: 2025-10-21
Har du övervägt att arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Ett spännande jobb som socialsekreterare hos Ale kommun väntar på dig - varför inte söka idag? Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Ale kommun under tills vidare. De letar just nu efter nya medarbetare.
För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Ale då det är tjänsteorten. Ale kommun behöver fler anställda som stödjer arbetet inom socialsekreterare. Kolla in deras lediga tjänst för att se om du har vad som krävs. Sista ansökningsdagen till jobbet som socialsekreterare hos Ale kommun är tisdag den fjärde november 2025.
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Vi söker dig som är engagerad och vill göra skillnad för familjehemsplacerade barn och de familjer som tar emot dem.
Vi erbjuder en arbetsplats med trevliga kollegor, stort engagemang och god kvalitet för vårt arbete.
Enheten familjerätt- och familjehem söker vi en förste socialsekreterare till barn- och familjehemssekreterarna. Vill du vara med och utveckla framtidens socialtjänst utifrån en viktig präglad av samverkan, engagemang och utveckling?
Som 1e socialsekreterare leder du det dagliga arbetet på enheten som består av familjerätt- familjehemsgrupperna. Du arbetsleder familjehemssekreterarna och barnsekreterarna. Familjerättsgruppen har en egen förste socialsekreterare.
Du samverkar med dina arbetsledarkollegor inom hela sektionen för barn och unga samt andra interna och externa aktörer. I dina arbetsuppgifter som förste socialsekreterare ingår att arbetsleda socialsekreterarna, fördela ärenden och bidra till en god arbetsmiljö. Arbetet innefattar myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen och LVU – såsom utredning, beslut och uppföljning av insatser. Du ansvarar för ärendedragning inför nämnd och utskott samt företräder nämnden i förvaltningsdomstol. Du säkerställer att utredningar, överväganden och omprövningar sker i tid. Du ansvarar för metodstöd och omvärldsbevakning inom området och för att vägleda socialsekreterarna i det dagliga arbetet. Du tar ansvar, leder och utvecklar verksamheten.
I din roll som förste socialsekreterare ingår att skapa tydliga strukturer, arbetsro samt säkerställer kvalitén i ärendena. Du har ett situationsanpassat förhållningssätt och kan behålla lugnet även i stressiga situationer. Du har som mål att tillsammans med gruppen uppnå de gemensamma mål och utveckla verksamheten.
Som person är du strukturerad, lösningsfokuserad och har lätt för att växla mellan olika arbetsuppgifter. Du är en tydlig och kommunikativ ledare som skapar förtroende och engagemang i arbetsgruppen.
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har tidigare erfarenhet av familjehemsvård och erfarenhet som arbetsledare. Du har även erfarenhet av handlägganingsarbete som socialsekreterare inom den sociala barnavården. Kunskaper om BBIC, SoL och LVU. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift och har förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt med bibehållen kvalitet och struktur.
Vi jobbar i verksamhetssystemet Treserva.
Giltigt utdrag från belastningsregister ska visas upp, via digital brevlåda via mejl eller till ansvarig rekryterare när ni träffas i slutfasen (utdraget ska vara giltigt inom 1 år)
Ansökningsblanketten hittar du här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Ale kommun? Läs mer här: https://ale.se/om-kommunen/jobba-i-ale-kommun.html
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Ale kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2120001439 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Socialsekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Ale kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Ale. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Ale kommun skickar du in din ansökan senast 2025-11-04.
Källa: Arbetsförmedlingen
Ale kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Ale.
2025-10-22
Mer infoMalmö kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Malmö.
2025-10-17
Mer infoUpplands-Bro kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Upplands-Bro.
2025-10-08
Mer info