Specialisthandläggare till Biståndsenheten

Publiceringsdatum: 2025-04-25

Har du övervägt att arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Nu har du chansen att börja jobba som socialsekreterare hos Älvsbyns kommun. Älvsbyns kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.

För detta jobb är Älvsbyn den angivna tjänsteorten. Älvsbyns kommun söker för närvarande efter en person att anställa inom socialsekreterare-branschen. Ta en titt på deras lediga tjänst för att se om något av dem passar just dig. Har du vad som krävs för att arbeta som socialsekreterare hos Älvsbyns kommun? Ansök innan söndag den artonnde maj 2025 och ta reda på det!


Jobbannons

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Som medarbetare hos oss i Älvsbyns kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/personalformaner/

Biståndsenheten är en gemensam arbetsplats där myndighetsutövning inom socialtjänstlagen SoL och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade LSS ingår samt avgiftshandläggning och administration.

Vi söker nu dig som kommer arbeta med att vara ett stöd i det dagliga arbetet till handläggarna inom SoL och LSS samt delta i att kvalitetssäkra och utveckla verksamheten. Du ingår i ett team om tio handläggare, en administratör och en enhetschef. Vi behöver dig som kan bidra med kunskap och arbetsglädje till vår verksamhet. På vår arbetsplats hjälper vi varandra att lyckas i vårt uppdrag. Som specialisthandläggare arbetar du nära enhetschef och har en viktig roll att bistå enhetschefen i olika verksamhetsfrågor.

Ditt uppdrag som specialisthandläggare innefattar:

  • Beslutsfattande enligt delegationsordningen.
  • Hålla sig uppdaterad om aktuell rättspraxis, aktuell forskning
  • Säkerställa att handläggare inom verksamhetsområde arbetar i enlighet med det politiska uppdraget, gällande regelverk samt kommunens mål och riktlinjer.
  • Delta i socialnämndens sammanträden för att informera om myndighetsutövningens verksamhet.
  • Dagligt stöd och vägledning för handläggare.
  • Avvikelsehantering enligt fastställda rutiner och riktlinjer. Arbete med förbättringsområden på uppdrag av socialchef och enhetschef.
  • Deltagande i arbetsgrupp som har i uppdrag att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamheternas kvalitet.
  • Uppdraget innebär inte en kontroll- eller ledarfunktion.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Adekvat högskoleutbildning, socionom, social omsorg eller motsvarande
  • Mångårig erfarenhet av myndighetsutövning
  • Fördjupad kunskap om de lagar som reglerar myndighetsutövning inom Socialtjänsten
  • Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket

Meriterande

  • Erfarenhet av verksamhetssystem pulsen combine och Lifecare
  • Kunskap om arbetsmodellen IBIC

Personliga egenskaper

Som person är du strukturerad och arbetar effektivt, systematiskt och metodiskt. Du är analytisk och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du tar fasta på möjligheter att tänka nytt och håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning. Du behöver vara självständig och ha förmåga att ta beslut på egen hand inom ramen för uppdraget. Som specialisthandläggare har du många kontaktvägar och behöver vara bra på att samarbeta och arbeta för ett respektfullt arbetsklimat. Du behöver också vara lyhörd och ha förmåga att aktivt lyssna på andra för att förstå deras behov. Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Omfattning: Heltid

Varaktighet: Tillsvidare anställning

Tillträde enligt överenskommelse

Vi tillämpar provanställning vid nyrekrytering.

Utdrag ur polisens belastningsregister krävs

Sista ansökningsdag 250518

Välkommen med din ansökan redan idag. Intervjuer och urval sker löpande. Du kan därför komma att bli kontaktad före sista ansökningsdag.

Lön

Lönen är individuell, ange löneanspråk.

Allmänt

Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnÄlvsbyns kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002734
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Älvsbyns kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Älvsbyn. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Älvsbyns kommun skickar du in din ansökan senast 2025-05-18.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare till Barn och unga, Biståndsenheten

Gällivare kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Gällivare.

2025-04-24

Mer info

Socialsekreterare till äldreomsorgen på Biståndsenheten

Gällivare kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Gällivare.

2025-04-16

Mer info

vik. Socialsekreterare till äldreomsorgen på Biståndsenheten

Gällivare kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Gällivare.

2025-04-16

Mer info