Nämndsekreterare med uppdrag inom säkerhetsfrågor

Publiceringsdatum: 2025-03-20

Är du på jakt efter en karriär inom administration, ekonomi, juridik? Positionen som nämndsekreterare hos Borås kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Borås kommun söker för närvarande efter personal på heltid för en tjänst tills vidare. Kolla in deras jobbannons för mer information.

För detta jobb är Borås den angivna tjänsteorten. Borås kommun söker för närvarande efter en person att anställa inom nämndsekreterare-branschen. Ta en titt på deras lediga tjänst för att se om något av dem passar just dig. Bli en del av teamet hos Borås kommun som nämndsekreterare genom att ansöka senast fredag den fjärde april 2025.


Jobbannons

Vi söker en engagerad och strukturerad nämndsekreterare som i sitt uppdrag kommer att arbeta med säkerhetsfrågor.

Vi är en förvaltning som håller begreppet "tillsammans" högt, eftersom vi tror att de bästa resultaten kommer när vi arbetar med öppna sinnen, nyfikenhet och i god samverkan. Vi är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst och organiserar ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och finansierar cirka 350 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning.

Som nämndsekreterare blir du en central medarbetare i vår förvaltning. Här får du möjlighet att bidra till viktiga processer och arbeta i en utvecklande och positiv miljö där vi gör skillnad tillsammans. Tjänsten är organiserad under förvaltningschef och du ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ingår också i Borås Stads förvaltningsövergripande nämndsekreterarforum, ett nätverk där du möter andra i samma roll.

Nämndsekreterare med uppdrag inom säkerhetsfrågor

Arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare är du "spindeln i nätet" i din roll som stödfunktion till politikerna i Arbetslivsnämnden samt till ledning och tjänstepersoner inom Arbetslivsförvaltningen. Då nämndsadministrationen inte tidsmässigt fyller hela tjänsten, är uppdraget utformat med ytterligare två områden; stöd till förvaltningschef/arbete i förvaltningsledning samt arbete med säkerhetsfrågor. Den största delen av uppdraget ligger dock inom nämndsadministrationen.

  • Du ansvarar för nämndsprocessen och deltar vid Arbetslivsnämndens sammanträden, administrerar utskick inför dessa, för protokoll och utför efterarbetet. I detta ingår ärendefördelning till ansvariga tjänstepersoner, att tydliggöra deadlines och stötta i processerna
  • Du är nämndens registrator vilket innebär att du ansvarar för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt.
  • Du är förvaltningens samordnande arkivredogörare, vilket innebär att du utgör ett stöd till organisationen i frågor som rör informations- och dokumenthantering
  • Ansvar för kallelser och protokoll samt administrativ struktur och samordning i förvaltningsledning
  • Ansvar för informationshanteringsplan och förvaltningsbrevlåda
  • Hantera rese- och konferensbokningar för nämnd och förvaltningsledning
  • Kontinuerlig kontakt med nämnden, presidiet, förvaltningschef, ledningsgrupp och stödfunktioner
  • Vara ett stöd till tjänstepersoner i förvaltningen i frågor som rör krisberedskap, säkerhetssamordning hot- och våldsförebyggande arbete.

Övrig information

Kvalifikationer

Din utbildning:

  • Kandidatexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik alternativt en gymnasieexamen som kompletteras med en gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer utgör en tillräcklig kompetensgrund för uppdraget. Sådan arbetslivserfarenhet förutsätter en lång tids erfarenhet av handläggnings- och beredningsprocesser och protokollsskrivning inom den kommunala sektorn, som gett dig en mycket god förståelse för den politiska processen och dess flöden.
  • Utbildning inom säkerhetsfrågor såsom krisberedskap, säkerhetssamordning, hot- och våldsförebyggande arbete.

Din erfarenhet:

  • Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor, där du utvecklat en förståelse för den politiska processen, ärendeberedning och protokollskrivning.
  • Erfarenhet av att formulera protokoll och texter. Uppdraget kräver en mycket hög kunskapsnivå i svenska språket, där du har en god förmåga att enkelt fånga ett budskap och formulera i text.
  • Genom tidigare uppdrag har du en god förståelse för ledningsarbete och facklig samverkan.

Dina kompetenser:

Du är en nyfiken, öppen och positiv person som uppskattar både samarbete och arbete på egen hand. En nämndsekreterare har svart bälte i noggrannhet och uppföljning, låter inte något falla mellan stolarna och utför ofta efterforskningar av handlingar. Det är ett uppdrag där du söker information och letar efter rätt mottagare. Likaså behöver du ha en god förmåga att ta beslut samt prioritera i ditt eget arbete, då graden av självständighet i uppdraget är hög. En förutsättning för att lyckas i arbetet som nämndsekreterare är din egen förmåga att skapa en god administrativ struktur och hitta kloka vägar till effektivt arbete. Du trivs med att prioritera och hantera olika uppgifter parallellt med varandra.

Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan!

Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås Stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling, https://www.boras.se/arbete/jobbaiborasstad/jobbaiborasstad/varterbjudande.4.db3c66418ad09de8f5245b.html" rel="noopener noreferrer">Vårt erbjudande - Borås Stad (boras.se)

Vi kommer att genomföra intervjuer löpande, vänta inte med din ansökan.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnBorås kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001561
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Borås kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Borås. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Borås kommun skickar du in din ansökan senast 2025-04-04.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Familjerättssekreterare sökes till uppdrag med start April

Sveda & Värk AB söker en person till tjänsten som familjerättssekreterare i Boxholm.

2025-03-11

Mer info

Socialsekreterare för konsultuppdrag inom vuxen, missbruk.

Dedicare Sverige AB söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Stockholm.

2025-04-08

Mer info

Medicinsk sekreterare med chefsstödsuppdrag till Vårdcentralen Arlöv

REGION SKÅNE söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Burlöv.

2025-05-05

Mer info