Samhällsintresserad nämndsekreterare

Publiceringsdatum: 2025-10-13

Letar du efter möjligheter att arbeta inom administration, ekonomi, juridik? Ett spännande jobb som nämndsekreterare hos Borlänge kommun väntar på dig - varför inte söka idag? Borlänge kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.

Denna position är tillgänglig i Borlänge. Borlänge kommun behöver fler anställda som stödjer arbetet inom nämndsekreterare. Kolla in deras lediga tjänst för att se om du har vad som krävs. Här är chansen att bli en del av Borlänge kommun och jobba som nämndsekreterare! Ansök senast söndag den andra november 2025.


Jobbannons

Borlänge kommun jobbar för dagens och morgondagens Borlängebor. Vi finns för Borlängeborna i livets alla skeden och som anställd hos oss får du spela i ett lag som gör skillnad för många.

Är du en professionell, ansvarsfull och flexibel person med god förmåga att sätta dig in i en mängd olika frågor både högt och lågt? Har du även förmåga att stötta vår politiska organisation i fullmäktige, nämnder och ärendeberedningar? Då kan Borlänge kommun och Nämndservice vara något för dig. Du kommer få en god inblick i organisationen i stort.

Jag som är rekryterande chef heter Tovelinn Rombin. För att kunna vara en bra nämndsekreterare krävs att du är både flexibel och strukturerad, samtidigt som du är serviceinriktad med stark fingertoppskänsla. Det är viktigt att du gillar att vara mitt i smeten – där du är en relationsbyggare av rang då samarbete är avgörande i den här rollen. Nämndsekreterare behöver visa stort omdöme i hur de hanterar mycket och komplex information. Jag vill gärna träffa dig som är nyfiken på området och som med såväl driv som entusiasm kan och vill axla ansvaret för den här rollen.

Självklart lockar vår värdegrund dig!

  • Jag finns här för Borlängebon
  • Jag gillar utmaningar
  • Jag möter varje människa med öppenhet

Varmt välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER

Nämndservice har ett övergripande ansvar för kommunens politiska ärendeprocess, kommunjuridik, registratur och för genomförandet av politiska sammanträden. Vi arbetar också med att utveckla flera digitala verktyg och vårt dokument- och ärendehanteringssystem som ska bidra till ett ännu tryggare stöd för förvaltning och förtroendevalda. Nämndsekreterare har ett kommunalt helhetsperspektiv och fungerar som verksamhetsnära stöd, vilket innebär att du tillsammans med nämndsordföranden och förvaltningschefer har huvudansvaret för administration och ärendehantering för nämnder. Det arbetet innefattar bland annat att du samordnar politiska sammanträden där du för protokoll, ansvarar för administrativa förberedelser och efterarbete, hanterar arvoden och ger visst juridiskt stöd. Du har ett viktigt uppdrag att bidra till att de förtroendevalda får beslutsunderlag av hög kvalitet och till att beslut fattas på korrekta sätt enligt gällande lagstiftning.

Som nämndsekreterare drivs du av att identifiera, hantera och lösa problem innan de har uppstått. Du är en relationsskapande person med en utåtriktad attityd. Du kommer ingå i ett team med flera nämndsekreterare som utvecklar verksamheten och gruppen, samtidigt som du driver och utför arbete självständigt. I rollen är sekreterarna specialister på juridiken kring den nämndadministrativa processen och övriga processer som tjänsten omfattar. Nämndsekreterarna utgör en betydande stödfunktion för en trygg demokrati och fungerar som en länk mellan den politiska organisationen och tjänstemannaorganisationen. Arbetet innebär nära kontakt med förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare.

Den administrativa hanteringen av kommunens politiska ärendeprocess är en viktig funktion och det finns stora möjligheter för dig att påverka våra arbetssätt. Enheten arbetar kommunövergripande vilket ger en utvecklande arbetsmiljö där du lär dig mycket om kommunens olika områden. Som du förstår krävs känsla för ordning och reda, stark social förmåga och intresse för samhälleliga frågor.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning, juridik, statskunskap eller samhällsvetenskap, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för uppdraget. Då arbetet innebär att behandla, kvalitetssäkra och producera formella texter är det av största vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har erfarenhet som nämndsekreterare. Har du har arbetat i politiska dokument-/ärendehanteringssystem som Evolution eller Netpublicator och har goda kunskaper i det engelska språket, så ses det också som meriterande för tjänsten.

Vi söker dig som är en lösningsorienterad och analytisk person med förmågan att identifiera och hantera komplexa problem på ett effektivt sätt. Du drivs av att skapa mervärde och söker möjligheter till förbättringar som gynnar både den egna verksamheten och andra. Service är en självklar del av ditt arbetssätt, och du strävar alltid efter att leverera hög kvalitet och överträffa förväntningar. Du har ett genuint engagemang för kundupplevelsen och arbetar proaktivt för att hitta de bästa lösningarna. Du har förmågan att uttrycka dig tydligt och anpassa ditt budskap efter mottagarens behov. Du trivs med att skapa dialog och säkerställer att alla är med på banan. Relationsbyggande kommer naturligt för dig, och du ser värdet i att skapa och upprätthålla långsiktiga och förtroendefulla kontakter, både internt och externt, bland annat genom att visa på stort omdöme för hur du hanterar information. Samarbete är en central del av hur du arbetar. Du värdesätter teamets gemensamma framgång och bidrar aktivt med din kunskap och energi för att nå gemensamma mål. Vi ser också att du är anpassningsbar och har lätt för att hantera förändringar, du kan snabbt ställa om för att möta nya utmaningar på ett smidigt och lösningsfokuserat sätt.

ÖVRIGT

I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnBorlänge kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002239
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Borlänge kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Borlänge. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Borlänge kommun skickar du in din ansökan senast 2025-11-02.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare

Västerviks kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Västervik.

2025-10-10

Mer info

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen Hisingen

GÖTEBORGS KOMMUN söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Göteborg.

2025-10-09

Mer info

Nämndsekreterare

Svalövs kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Svalöv.

2025-10-15

Mer info