Publiceringsdatum: 2025-08-20
Funderar du på att söka jobb inom yrken med social inriktning? Positionen som familjehemssekreterare hos Eskilstuna kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Eskilstuna kommun söker en medarbetare på heltid som vill arbeta 3 månader – upp till 6 månader. Kan det vara du?
Arbetsplatsen ligger nära tillhands om du är bosatta i Eskilstuna som är tjänsteorten. Om du är intresserad av en karriär inom familjehemssekreterare, ta en titt på den lediga tjänsten som Eskilstuna kommun erbjuder för att se om det är en matchning. Söker du efter en spännande karriär som familjehemssekreterare? Sök jobbet hos Eskilstuna kommun senast fredag den tjugonionde augusti 2025 och bli en del av deras team.
Vill du vara med och göra verklig skillnad i barn och ungas liv? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi söker en familjehemssekreterare med särskilt fokus på rekrytering och utredning av familjehem. Hos oss möts du av en arbetsgrupp som genomsyras av engagemang, samarbete och ett starkt barnfokus. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning med start omgående, fram till den 30/1 2026 (eventuell möjlighet till förlängning).
Familjehemsenheten tillhör socialförvaltningen område barn och består av en enhetschef, en biträdande enhetschef, tre teamledare och 19 handläggare. Här arbetar vi med stor samverkan och ett gemensamt engagemang för att barn och unga ska få trygga och hållbara placeringar. Vi är en arbetsgrupp med bred kompetens och ett starkt barnfokus, hos oss får du stöd och utveckling i ditt arbete.
Som familjehemssekreterare hanterar du inkomna beställningar och letar familjehem som matchar barnets behov. Du skapar annonser, har kontakt med potentiella uppdragstagare och genomför utredningar av tilltänkta familjehem. I rollen ingår att hålla informationsmöten, vägleda uppdragstagarna och planerar kompetenshöjande insatser. Du upprättar avtal, skriver beslutsunderlag och arbetar i VIVA och RSU. Beredskap kan förekomma vissa dagar per termin, vilket innebär att du ibland arbetar utanför ordinarie arbetstid.
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt en akademisk utbildning mot beteendevetenskap, eller motsvarande som uppfyller Socialstyrelsens behörighetskrav för att bli behörig att utföra arbetsuppgifter inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård (socialt arbete grundnivå, socialt arbete fortsättningsnivå, socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi). Det är en fördel om du har arbetat som familjehemssekreterare eller har erfarenhet från annat socialt arbete. Har du dessutom arbetat med myndighetsutövning, barn och familjer eller har kunskap om NPF/psykisk ohälsa, är det positivt. Du har goda IT-kunskaper. Det är bra om du har dokumenterat i socialt arbete tidigare, särskilt om du har använt systemet VIVA. B-körkort är ett krav.
Du är trygg i dig själv och kan bemöta familjer med respekt och lyhördhet. Du är flexibel och van vid att planera ditt arbete för att säkerställa deadlines, samtidigt som du kan hantera förändrade förutsättningar. Du har god samarbetsförmåga, men också mod att sätta gränser och stå fast när situationen kräver det. Du har lätt för att uttrycka dig i skrift och har förmåga att hantera flera uppgifter parallellt.
Skicka in din ansökan redan idag - vi intervjuar löpande. Varmt välkommen med din ansökan!
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Eskilstuna kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | 3 månader – upp till 6 månader |
Organisationsnummer | 2120000357 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Familjehemssekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Eskilstuna kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Eskilstuna. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Eskilstuna kommun skickar du in din ansökan senast 2025-08-29.
Källa: Arbetsförmedlingen
Eksjö kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Eksjö.
2025-08-20
Mer infoHerrljunga kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Herrljunga.
2025-08-01
Mer infoSävsjö kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Sävsjö.
2025-06-25
Mer info