Publiceringsdatum: 2025-12-19
Vill du arbeta inom administration, ekonomi, juridik-branschen? Letar du efter en chans att arbeta som nämndsekreterare på Eskilstuna kommun? Nu är det möjligt. Vill du arbeta heltid hos Eskilstuna kommun? Just nu letar de efter någon som vill ha en tjänst tills vidare.
För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Eskilstuna då det är tjänsteorten. Om du letar efter en spännande karriär inom nämndsekreterare-branschen, har Eskilstuna kommun just nu ett ledigt jobb som kan vara av intresse. Bli en del av teamet hos Eskilstuna kommun som nämndsekreterare genom att ansöka senast söndag den elfte januari 2026.
Vi söker en nämndsekreterare till nämnd- och registraturenheten. Det här är tjänsten för dig som gillar att arbeta med kommunalt beslutsfattande och verksamhetsutveckling tillsammans med andra.
Sedan fem år tillbaka är kommunens nämndsekreterare och registratorer samlade i en central kommungemensam enhet inom serviceförvaltningen. Vi är totalt 16 personer på enheten. Här får du möjlighet att vara med och arbeta proaktivt, fortsätta utveckla nya arbetssätt och metoder för att skapa moderna och hållbara processer. Du får vara med och påverka arbetsformerna så att vi kan säkra vårt demokratiska uppdrag och vårt stöd till förvaltningarna.
Som nämndsekreterare utgör du en viktig länk mellan politik och administration. Uppdraget är brett och vi har ett stort ansvar för att stödja förvaltningarna i deras nämndarbete, utifrån lagstiftning, reglementen och andra styrande dokument. Du deltar även i utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. Inom enheten ansvarar vi för såväl kommunstyrelse, kommunfullmäktige, nämnder, beredningar och utskott. Den medarbetare vi nu söker kommer i huvudsak att arbeta med nämndsekreteraruppgifter åt kommunens samhällsbyggnadsnämnd och Torshälla stads nämnd. Som nämndsekreterare ingår du i ett team med andra nämndsekreterare och registratorer.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
Vi söker dig med högskoleutbildning inom relevant område, till exempel statsvetenskap, juridik eller arkiv- och informationsvetenskap. Du ska ha jobbat som nämndsekreterare några år och ha goda kunskaper om kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen. Det är starkt meriterande om du har erfarenhet från kommunal samhällsbyggnadsverksamhet. Har du erfarenhet av ärendehanteringssystemet Lex är det också meriterande.
Vår verksamhet är politiskt styrd vilket ställer krav på att du har en förmåga att hantera olika typer av situationer och snabba förändringar, ibland i ett högt arbetstempo. Du bidrar konstruktivt till att nya arbetssätt implementeras och att gemensamma beslut genomförs på bästa sätt. Du är tydlig och drivande i ärendeprocessen, även när ärendena är komplexa. Du har en förmåga att leda dig själv och andra i arbetet. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du ha lätt för att samarbeta och skapa förtroende hos andra. Du har förmågan att se såväl detaljer som ett helhetsperspektiv och arbetar strukturerat, metodiskt och kommer med egna initiativ. Rättssäkerhet och kvalitet är grunden i din tjänsteutövning.
Serviceförvaltningen samordnar, utvecklar, och levererar ett kvalitativt stöd med brett tjänsteinnehåll till kommunkoncernens verksamheter. Det vi levererar ska vara till nytta för invånarna.
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
| Antal tjänster | 1 |
|---|---|
| Arbetstid | Heltid |
| Företagsnamn | Eskilstuna kommun |
| Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
| Omfattning | Tills vidare |
| Organisationsnummer | 2120000357 |
| Typ av anställning | Vanlig anställning |
| Yrke | Nämndsekreterare |
| Yrkesområde | Administration, ekonomi, juridik |
Eskilstuna kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Eskilstuna. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Eskilstuna kommun skickar du in din ansökan senast 2026-01-11.
Källa: Arbetsförmedlingen
Ystad kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Ystad.
2025-12-19
Mer infoHelsingborgs kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Helsingborg.
2025-12-16
Mer infoSkurups kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Skurup.
2025-12-12
Mer info