Socialsekreterare till enheten Skadligt bruk och beroende

Publiceringsdatum: 2025-12-18

Letar du efter ett jobb inom yrken med social inriktning? Falu kommun är på jakt efter en skicklig socialsekreterare och du kan vara rätt person för jobbet. Falu kommun söker någon som vill arbeta heltid under tills vidare. Kanske är det du?

Att bo i närheten av Falun kan vara en fördel för denna position, så om du redan bor i området bör du överväga att söka jobbet. Falu kommun behöver fler anställda som stödjer arbetet inom socialsekreterare. Kolla in deras två lediga tjänster för att se om du har vad som krävs. Du har fortfarande tid att söka jobbet som socialsekreterare hos Falu kommun om du sickar in din ansökan senast sista ansökningsdag som är söndag den fjärde januari 2026.


Jobbannons

Välkommen till enheten Skadligt bruk och beroende.

Nu söker vi en medarbetare till Enheten skadligt bruk och beroende. Enheten ansvarar för myndighetsutövning och målgruppen vi arbetar med är personer från 18 år. Vårt gemensamma uppdrag är betydelsefullt och vi finns till för Faluborna.

Som socialsekreterare på enheten Skadligt bruk och beroende får du ett roligt och stimulerande arbete. Du får trevliga kollegor och ett viktigt och givande uppdrag. Vi arbetar i ett nära samarbete med socialrådgivarna på rådgivningsenheten, vilka vi även delar chef med.

Vi söker dig som vill ha ett stimulerande och roligt arbete, friskvårdspeng, möjlighet att semesterväxla och handledning. Du kan påverka dina arbetstider i och med att vi tillämpar årsarbetstid och tack vare vårt heltidsavtal ges du möjlighet att ansöka om ändrad sysselsättningsgrad en gång per år! 

Arbetsuppgifter

Som socialsekreterare ansvarar du för myndighetsutövning och att utreda enskilda individers behov av behandlingsinsatser utifrån missbruk/beroendeproblematik. Det kan vara yttranden, utredning, bedömning, beslut samt uppföljning av beslutande insatser. Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom området är vägledande avseende utredningsmetoder och insatser som beviljas.

I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners där vi behöver samordna eventuella insatser. Vår egen rådgivningsenhet är en viktig del i de insatser vi beviljar och vi har ett tätt samarbete för att få till rätt behandlingsinsatser för våra klienter.

Kvalifikationer

För rollen krävs:

  • Socionomexamen
  • Erfarenhet av myndighetsutövning inom område som är relevant för tjänsten
  • B-körkort

Personliga egenskaper

Som person är du trygg i dig själv, ansvarstagande och har ett arbetssätt som är strukturerat och präglat av ordning och reda. Du är drivande i och har lätt för att skapa goda relationer samt god förmåga att samarbeta med både oss och externa parter. Vidare ser vi att du är en kreativ motivationsfaktor som trivs med att agera självständigt inom givna ramar men också är flexibel och kan ställa om när situationen kräver det. Som person är du öppen, nyfiken och har god förmåga att se möjligheter och kan hantera att vi är en verksamhet med ständiga utvecklingsfrågor. Du har också ett intresse i att möta målgruppen med beroendeproblematik.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande kvalifikationer

  • Utbildning inom motiverande intervju (MI)
  • Utbildning i ASI-(Addiction Severy Index) och god vana av att utföra strukturerade intervjuer enligt metoden
  • Erfarenhet inom avhopparverksamhet
  • Erfarenhet och kunskap om myndighetens ansvar och gällande lagstiftning.
  • Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

Anställningsvillkor

Tjänsten avser en tillsvidareanställning på arbetslivs- och socialförvaltningen. Tjänsten inleds på enheten Skadligt bruk och beroende, men kan komma att flyttas till en annan enhet inom arbetslivs- och socialförvaltningen om förutsättningarna förändras.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt frånpolisens hemsida.

Övrigt

När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnFalu kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002221
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Falu kommun söker två personer till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Falun. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Falu kommun skickar du in din ansökan senast 2026-01-04.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare till enheten skadligt bruk och beroende myndighet

Jönköpings kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Jönköping.

2025-12-18

Mer info

Socialsekreterare inom skadligt bruk och beroende

Randstad AB söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Vaxholm.

2025-11-24

Mer info

Socialsekreterare till Barn- och familjeenheten (vikariat)

Lekebergs kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Lekeberg.

2025-12-02

Mer info