Publiceringsdatum: 2025-04-23
Letar du efter möjligheter att arbeta inom administration, ekonomi, juridik? Gislaveds kommun är på jakt efter en skicklig nämndsekreterare och du kan vara rätt person för jobbet. Gislaveds kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.
Om du redan bor i närheten av Gislaved, är det här din chans att söka ett spännande jobb Företaget Gislaveds kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som nämndsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Sista ansökningsdagen till jobbet som nämndsekreterare hos Gislaveds kommun är söndag den artonnde maj 2025.
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats.
Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.
Nämnd- och ärendehanteringsenheten är en central stödfunktion inom kommunen med ansvar för att säkerställa att den politiska beslutsprocessen och hanteringen av allmänna handlingar sker rättssäkert, effektivt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Vi arbetar nära både politiska organ och kommunens olika förvaltningar och är en viktig del av den demokratiska infrastrukturen. Enheten ansvarar bland annat för nämndadministration, diarieföring, dokumenthantering, informationsstyrning och stöd i tillämpning av offentlighetsprincipen och arkivlagen.
Vi skapar struktur och kvalitet i ärendehanteringen och säkerställer transparens, rättssäkerhet och service i hela dokumentlivscykeln – från inkommen handling till arkivering.
Som nämndsekreterare har du en central roll i den demokratiska beslutsprocessen. Du samordnar nämndens arbete och är ett kvalificerat stöd till både tjänstepersoner och förtroendevalda. Ditt uppdrag är att säkerställa en rättssäker, strukturerad och effektiv ärende- och beslutsprocess.
För att lyckas i rollen krävs att du har mycket goda administrativa och kommunikativa färdigheter, en stark förmåga att hantera detaljer och hålla ordning, samt god förståelse för kommunens styrning och regelverk. Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och andra relevanta lagar är en förutsättning.
I ditt dagliga arbete:
Bevakar du att ärenden bereds och kommer upp till nämnden i rätt tid.
Ansvarar du för kvalitet och rättssäkerhet i berednings- och beslutsprocessen.
Kvalitetsgranskar du handlingar inför varje nämndsammanträde och ger återkoppling till handläggare och chefer.
Skriver du protokoll, expedierar beslut och hanterar den löpande administrationen kring nämndens arbete.
Ger du stöd och utbildning till verksamhetens handläggare och chefer i ärendeprocess och styrdokument.
Leder och deltar du i utvecklingsarbeten, särskilt kring nya arbetssätt och digitala verktyg inom ärende- och nämndadministration.
Som nämndsekreterare är du en nyckelperson för kvalitetssäkringen av kommunens beslutsfattande och en viktig del i att skapa tillgänglighet, transparens och ordning i den demokratiska processen.
Vi söker dig som har:
Relevant högskoleutbildning, exempelvis inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning – eller arbetslivserfarenhet som nämndsekreterare
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen
En väl utvecklad administrativ förmåga och ett öga för struktur och detaljer
Förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta lyhört och smidigt med andra
Ett professionellt och serviceinriktat bemötande i kontakter med både förtroendevalda och medarbetare
Det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystem, såsom Castor eller liknande.
Som person är du:
Strukturerad i ditt arbetssätt och bra på att planera och prioritera
Lugnt och vänligt bemötande med hög servicenivå
Ditt medarbetarskap präglas av engagemang och ansvar. Du bidrar aktivt till verksamhetens utveckling och samarbetar väl – både inom ditt team och över förvaltningsgränser. Du delar vår syn på vikten av kvalitet, respekt och tillgänglighet i kontakten med medborgare, kollegor och förtroendevalda.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Gislaveds kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2120000514 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Nämndsekreterare |
Yrkesområde | Administration, ekonomi, juridik |
Gislaveds kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Gislaved. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Gislaveds kommun skickar du in din ansökan senast 2025-05-18.
Källa: Arbetsförmedlingen
Norrtälje kommun söker en person till tjänsten som sekreterare i Norrtälje.
2025-04-17
Mer infoDorotea kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Dorotea.
2025-04-15
Mer infoBorås kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Borås.
2025-04-23
Mer info