Barnsekreterare till Familjehemsenheten

Publiceringsdatum: 2025-09-25

Är du på jakt efter en karriär inom yrken med social inriktning? Här är din möjlighet att bli en del av teamet hos GÖTEBORGS KOMMUN genom att arbeta som socialsekreterare. Om du vill arbeta heltid hos GÖTEBORGS KOMMUN, har de just nu en tjänst tills vidare som kan passa dig.

Denna position är tillgänglig i Göteborg. Om du är intresserad av en karriär inom socialsekreterare, ta en titt på den lediga tjänsten som GÖTEBORGS KOMMUN erbjuder för att se om det är en matchning. Har du vad som krävs för att arbeta som socialsekreterare hos GÖTEBORGS KOMMUN? Ansök innan söndag den tolfte oktober 2025 och ta reda på det!


Jobbannons

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.

Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.

Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.

Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER

Är du vår nya barnsekreterare? Familjehemsenheten i Socialförvaltningen Centrum söker en engagerad barnsekreterare som vill göra skillnad för barn och unga.

Hos oss arbetar barnsekreterare och familjehemssekreterare sida vid sida, tillsammans med kontakt och stöd. På enheten finns även två Skolfam-team, vilket gör samverkan i skolfrågor kring familjehemsplacerade barn både enkel och effektiv. Dessutom finns staden-övergripande rekrytering och utbildning för familjehem och kontakt och stöd på enheten. Vi utgår från vårt rymliga och trivsamma kontor på Prinsgatan. Enheten leds av två enhetschefer och totalt sex 1:e socialsekreterare.

Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du gör skillnad i barns liv. Här möts du av ett stort engagemang för barns delaktighet, ett gott arbetsklimat och kollegialt stöd från erfarna och kompetenta arbetskamrater.

Som barnsekreterare har du myndighets- och uppföljningsansvaret för barn och unga inom stadsområdet som är placerade i familjehem enligt SoL eller LVU.

I ditt arbete säkerställer du att vården är rättssäker och att barnen får samma möjligheter till utveckling som andra barn. Genom regelbunden och aktiv kontakt med barnen ser du till att deras röster blir hörda i beslut som påverkar deras liv. Du samarbetar också med barnens nätverk, skola och andra professionella aktörer, både inom och utanför organisationen.

Ett nära samarbete med familjehemssekreterarna är en central del av rollen. Vi värdesätter detta samarbete högt och avsätter tid för strukturerad samverkan.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har socionomexamen. Du behöver ha erfarenhet inom den sociala barnavården samt tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Vi ser det även som ett krav att du har goda kunskaper i BBIC.

Du behärskar det svenska språket i tal och skrift och du tycker om att skriva. Du har goda datakunskaper. Tjänsten kräver även att du har B-körkort.

Vi ser det som önskvärt om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga.

Vi ser även som meriterande om du kunskaper inom Signs of Safety samt kunskap/erfarenhet av Treserva.

Som barnsekreterare måste man vara genuint intresserad av att möta barn på den nivå som de befinner sig på och följa deras utveckling. Vi önskar därför att du har ett stort engagemang för barn i samhällsvård, med ett tydligt barnperspektiv.

Du är trygg i din yrkesroll och har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra för barnets bästa. Du bör också vara strukturerad, kunna arbeta i högt tempo vid behov och kan anpassa dig till ändrade omständigheter som uppstår i vårt arbete.

Alla har ett ansvar för hela verksamhetens uppdrag och det är därmed av stor vikt av att dela med sig av kunskaper och erfarenheter.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT

I denna rekrytering behöver du inte bifoga personligt brev. Vi vill istället att du svarar på våra urvalsfrågor där du får möjlighet att beskriva din kompetens och erfarenhet kopplat till just denna tjänst.

Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnGÖTEBORGS KOMMUN
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001355
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

GÖTEBORGS KOMMUN söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Göteborg. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos GÖTEBORGS KOMMUN skickar du in din ansökan senast 2025-10-12.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Vikarierande socialsekreterare till Familjehemsenheten

Karlstads kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Karlstad.

2025-09-25

Mer info

Barnsekreterare till familjehemsvården

Nynäshamns kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Nynäshamn.

2025-10-02

Mer info

Nämndsekreterare/dokumentcontroller till kanslienheten

Trosa kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Trosa.

2025-09-18

Mer info