Socialsekreterare - mottagningen

Publiceringsdatum: 2025-05-19

Har du övervägt att arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Vill du ta steget att arbeta som socialsekreterare hos Härjedalens kommun? Nu har du möjligheten. Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Härjedalens kommun under tills vidare. De letar just nu efter nya medarbetare.

Att bo i närheten av Härjedalen kan vara en fördel för denna position, så om du redan bor i området bör du överväga att söka jobbet. Företaget Härjedalens kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som socialsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Söker du efter en spännande karriär som socialsekreterare? Sök jobbet hos Härjedalens kommun senast söndag den första juni 2025 och bli en del av deras team.


Jobbannons

Välkommen till Härjedalens kommun!

Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen. 

Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. 

Socialförvaltningen i Härjedalens kommun har beslutat att utöka vår mottagning med ytterligare en medarbetare. I denna roll arbetar du med att ta emot nya ärenden inom myndighetsutövning gällande barn- och familj, vuxen, äldre och funktionshinder. Arbetsgrupperna värnar om en god arbetsmiljö och har en god gemenskap där man hjälps åt. Våra enheter har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Hos oss får du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där varje medarbetares unika kompetens tas tillvara. Du kommer till en arbetsplats med hög kompetens, där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå goda resultat.

Avdelningen består av fyra enheter, Individ- och familj, Bistånd, Öppenvård, Arbetsmarknad- och Ekonomiskt bistånd.  Du kommer ha din anställning inom Individ- och familjeomsorgen men även arbeta med ärenden mot andra enheter.

Vi hjälps åt över avdelnings- och teamgränserna. I rollen kommer även ingå att hjälpa till inom områden där det för tillfället är högt tryck eller där det uppstår en vakans.

Vi söker dig som har intresse av att arbeta med människor i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp!

Arbetsuppgifter

  • Ta emot inkommande ärenden och göra förhandsbedömning på anmälningar samt registrera ansökningar.
  • Själv handlägga enklare yttranden och även bevaka vårdplaneringssystemet mot Regionen dagligen.
  • Förstärka upp dom olika teamen inom avdelningen vid kortare sjukdomsperioder för att avlasta dina kollegor och då utföra sedvanlig handläggning inom det område som behöver resurs förstärkas.

Som mottagningssekreterare så har du ett salutogent förhållningssätt, har ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov.

Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för individernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds dessa så långt det är möjligt i Härjedalen.

Styrande i arbetet är gällande lagstiftningar och förordningar. Vi utreder enligt modellerna IBIC, Individens Behov i Centrum samt enligt BBIC, Barnens Behov i Centrum.

Kvalifikationer

Krav

  • Socionomexamen.
  • Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.
  • B-körkort.
  • Arbetserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens olika verksamhetsområden.
  • God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket.
  • Van att använda dator som arbetsverktyg.

Meriterande

  • Utbildning i ASI, FREDA, BBIC, IBIC, Signs of safety.
  • Erfarenhet av IT-stödet Viva.

Vi ser gärna att du talar fler språk än svenska och engelska. Härjedalens kommun hör till samiskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar Samiska, Härjedalska och/eller Jämtska är det meriterande.

Personliga egenskaper

  • Du är ansvarstagande, har ett professionellt förhållningssätt, möter alla med respekt och ett ger ett gott bemötande, både internt och externt.
  • Du kan behålla lugnet i svåra situationer och har en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.
  • Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på.
  • Du är självständig och kan planera och strukturera din arbetsvardag samtidigt som du är flexibel och kan samarbeta med många olika personer för att lösa problem som uppkommer.
  • Du är lösningsorienterad, strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.
  • Du har ett empatiskt och positivt förhållningssätt och vill bidra till god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten.

Det är också viktigt att du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.

Vi erbjuder

  • Flextid.
  • Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.
  • Regelbunden handledning.
  • Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.
  • Ett intressant och omväxlande arbete.

Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!

Kontaktinformation

Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31, anna.quarna@herjedalen.se

Angela Myhr, Ombud SSR, 0684 - 168 38, angela.myhr@herjedalen.se

Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se

Arbetsplats

Ringvägen

842 33 Sveg

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnHärjedalens kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002510
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Härjedalens kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Härjedalen. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Härjedalens kommun skickar du in din ansökan senast 2025-06-01.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Socialsekreterare till Placeringsenheten, Individ- och familjeomsorgen

Oskarshamns kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Oskarshamn.

2025-05-27

Mer info

Socialsekreterare till Barn- och unga

Sollefteå kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Sollefteå.

2025-05-07

Mer info

Socialsekreterare/samtalsbehandlare till Mikamottagningen/Kompetenscentrum

GÖTEBORGS KOMMUN söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Göteborg.

2025-05-21

Mer info