Nämndsekreterare till kommunledningskontoret

Publiceringsdatum: 2025-11-25

Söker du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik-sektorn? Vill du ta steget att arbeta som nämndsekreterare hos Karlskoga kommun? Nu har du möjligheten. Karlskoga kommun söker en medarbetare på heltid som vill arbeta tills vidare. Kan det vara du?

Om du redan bor i närheten av Karlskoga, är det här din chans att söka ett spännande jobb Karlskoga kommun söker efter fler duktiga individer som vill arbeta som nämndsekreterare. De har just nu ett ledigt jobb som nämndsekreterare som kan vara av intresse för dig. Låt Karlskoga kommun hjälpa dig att uppnå dina karriärmål som nämndsekreterare! Ansök seast onsdag den tionde december 2025.


Jobbannons

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad!

Karlskoga kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Från och med den 1 januari 2026 kommer nämndsorganisationen att gå från att vara decentraliserad till att vara centraliserad till kanslienheten på kommunledningskontoret. Syftet är att samla och höja kompetensen, stärka samordningen samt att säkerställa ett rättssäkert och enhetligt arbetssätt över hela kommunen. Vi blir då nio personer som ansvarar för kommunens nämndadministration, registratur, kommunala råd, minoritetsfrågor samt allmänna val (RKR- samt EU-val).

ARBETSUPPGIFTER

Vi söker nu dig som har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor och som i första hand vill ta dig an kommunens socialnämnd. Som nämndsekreterare har du huvudansvar för en nämnd inklusive registratur men är också back-up till någon annan utvald nämnd. Arbetet leds av en processledare och du har gott stöd från dina kollegor inom enheten.

Som nämndsekreterare kommer du att samordna, administrera och hantera ärenden för den nämnd vars beslutsprocess du har huvudansvaret för. Tillsammans med dina sekreterarkollegor är ni ett expertteam på politisk hantering och beredning av ärenden. I arbetsuppgifterna ingår att granska och sammanställa underlag till nämnd och utskott, samordna beredningsprocessen, föra protokoll samt utföra efterarbete. Att säkerställa en hög kvalitet samt rättssäkerhet liksom intern rådgivning och vägledning till tjänstepersoner och förtroendevalda ingår som en stor del av arbetet. I arbetet ingår också diarieföring och arkivering. Alla på enheten arbetar med allmänna val (RKR- och EU-val). 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • delta i förvaltningsberedningar, presidiemöten samt nämndsammanträden
  • upprätta kallelser och protokoll
  • kvalitetssäkra beslutsunderlag
  • hantera administrativa moment i beredningsprocessen
  • delta i utvecklingsarbete för att effektivisera och digitalisera nämndprocess och registratur.

I arbetet ingår även att bidra till kanslienhetens gemensamma uppdrag.

Möjlighet att arbeta på distans viss del av tiden finns.

KVALIFIKATIONER

  • Högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationskunskap eller annan relevant utbildning eller erfarenhet av liknande arbete.
  • Goda kunskaper om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.
  • Erfarenheter av liknande arbetsuppgifter i en politiskt styrd organisation; gärna inom socialförvaltning eller liknande.
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
  • Goda kunskaper i officepaketet och förståelse för digitala processer kopplade till nämndadministration

För att trivas i uppdraget ser vi gärna att du är:

  • noggrann, strukturerad och kvalitetsmedveten
  • en god samordnare som kan hantera parallella uppdrag
  • flexibel och lyhörd för förvaltningarnas behov
  • en lagspelare som trivs med samarbete men som också kan vara självständig i arbetet
  • utvecklingsinriktad men även bekväm med rutinuppgifter
  • serviceinriktad och trivs med att ge stöd och service till både kollegor och förtroendevalda.

ÖVRIGT

Vi har löpande urval och intervjuer i denna rekrytering

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem. Vänd dig istället till PA-support (HR-avdelningen) tel: 0586-610 55 för vidare hantering.

Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnKarlskoga kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001991
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Karlskoga kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Karlskoga. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Karlskoga kommun skickar du in din ansökan senast 2025-12-10.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till avdelningen för kansli

Uppsala kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Uppsala.

2025-11-17

Mer info

Nämndsekreterare till Sala kommun

Sala kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Sala.

2025-11-21

Mer info

Nämndsekreterare (vikariat) till Region Sörmland

REGION SÖRMLAND söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Nyköping.

2025-11-27

Mer info