Vikarierande nämndsekreterare

Publiceringsdatum: 2025-09-03

Söker du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik-sektorn? Ett spännande jobb som nämndsekreterare hos Kungälvs kommun väntar på dig - varför inte söka idag? Kungälvs kommun söker för närvarande efter personal på heltid för en tjänst 6 månader eller längre. Kolla in deras jobbannons för mer information.

Platsen där jobbet finns ledigt är i Kungälv. Kungälvs kommun behöver fler anställda som stödjer arbetet inom nämndsekreterare. Kolla in deras lediga tjänst för att se om du har vad som krävs. Bli en del av teamet hos Kungälvs kommun som nämndsekreterare genom att ansöka senast torsdag den artonnde september 2025.


Jobbannons

Kungälvs kommun söker dig som vill göra skillnad! Vi behöver professionell och motiverad personal för att leverera välfärdstjänster med hög kvalitet. Här går engagemang och professionell service hand i hand samtidigt som du är med och påverkar människors vardag och samhället i stort. En bra arbetsplatskultur och stöd för din personliga utveckling är viktigt för oss. Din insats räknas! 

Beskrivning

Kungälvs kommun söker nämndsekreterare för vikariat.

Som nämndsekreterare är du en nyckelperson i den demokratiska beslutsprocessen - du  samordnar nämndarbete och stödjer såväl tjänstepersoner som förtroendevalda i en konsultativ roll där du ger stöd och utbildning i ärendeprocessen.

Hos oss i Kungälv ingår du som nämndsekreterare i en grupp av nämndsekreterare som tillsammans hanterar kommunens samtliga nämnder, utskott, beredningar och fullmäktigemöten. Du är tillsammans med kommunens övriga nämndsekreterare en del av enheten Förvaltning och utredning som ansvarar för flera av kommunens förvaltningsgemensamma processer såsom arkiv, registratur och nämndadministration. 

Arbetsuppgifter

  • Nämndadministration: Upprätta kallelser, protokoll och sammanträdeshandlingar. Planera och organisera sammanträden samt bevaka ärenden. 
  • Rådgivning och stöd: Ge kvalificerat stöd och rådgivning till förtroendevalda och tjänstepersoner i ärendeberedning och gällande kvalitetskrav på beslutsunderlag och andra handlingar.
  • Utbildning: Utbilda tjänstepersoner och förtroendevalda i ärendehanteringssystem och  rutiner.
  • Processutveckling och digitalisering: Tillsammans med de andra medarbetarna inom enheten driva utvecklingen och kvalitetssäkringen av administrativa processer. Utveckla och införa nya arbetssätt och digitala verktyg för att effektivisera ärendehanteringen och andra administrativa uppgifter. Beroende på din bakgrund kan även utredningsuppdrag och andra utvecklingsprojekt bli aktuella.
  • Delaktighet i kommunens valorganisation: Bistå valsamordnare.

Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda, tjänstepersoner och i viss mån med media och medborgare. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Högskoleutbildning inom offentlig förvaltning eller annan relevant högskoleutbildning (t.ex. informationsförvaltning, statsvetenskap, juridik). Examen är meriterande.
  • Kunskap i relevant lagstiftning; exempelvis kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
  • Erfarenhet av digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem samt erfarenhet av kommunalt nämndarbete är meriterande.
  • Intresse och erfarenhet av processutveckling med fokus på digitalisering och AI är meriterande.

Som person är du serviceinriktad, strukturerad och noggrann. Du är ansvarstagande och ser till att leverera i tid och trivs med att arbeta både självständigt och i team där man hjälps åt att hantera nämndadministrationen som en helhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Övrigt

  • Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
  • Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
  • Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
  • Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
  • Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation.
  • Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas.
  • Provanställning kan komma tillämpas enligt kollektivavtal.
  • Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten.
  • Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan.
  • Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
  • Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnKungälvs kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2120001371
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Kungälvs kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Kungälv. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Kungälvs kommun skickar du in din ansökan senast 2025-09-18.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till fastighets- och gatukontoret

Malmö kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Malmö.

2025-09-03

Mer info

Nämndsekreterare, vikariat, Danderyds kommun

Danderyds kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Danderyd.

2025-09-01

Mer info

Nämndsekreterare

Eskilstuna kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Eskilstuna.

2025-09-03

Mer info