Inköpsstrateg läkemedel till Koncernstab inköp och ekonomistyrning i Malmö

Publiceringsdatum: 2025-06-04

Letar du efter möjligheter att arbeta inom försäljning, inköp, marknadsföring? Ett spännande jobb som inköpsassistent/inköpskontorist/inköpssekreterare hos REGION SKÅNE väntar på dig - varför inte söka idag? Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos REGION SKÅNE under tills vidare. De letar just nu efter nya medarbetare.

För detta jobb är Malmö den angivna tjänsteorten. REGION SKÅNE har just nu två lediga tjänster som inköpsassistent/inköpskontorist/inköpssekreterare. Om du vill ta din karriär till nästa nivå, ta en titt på deras jobbannons och se om jobbet passar dig! Sista ansökningsdagen till jobbet som inköpsassistent/inköpskontorist/inköpssekreterare hos REGION SKÅNE är onsdag den tjugofemte juni 2025.


Jobbannons

Gör skillnad. Varje dag.

På Inköpsfunktionen inom Koncernstab inköp och ekonomistyrning arbetar cirka 70 personer med att driva Region Skånes inköpsaffärer för varor och tjänster. Offentlig upphandling genomgår en snabb utveckling där Region Skåne utmärker sig nationellt vad gäller att anamma och utveckla effektiva metoder. Vi sitter i moderna och trevliga lokaler på huvudkontoret vid Dockan i Malmö med en mängd trevliga lunchrestauranger i området och nära till allmänna kommunikationer.

Inköpsfunktionen genomför offentliga upphandlingar för sammanlagt cirka nio miljarder kronor per år och utgörs av tre enheter. I Enhet för verksamhetsnära inköp inbegrips fyra kategorier; Hjälpmedel, Läkemedel, Sjukvårdstjänster samt Vårdrelaterad förbrukning vilka består av inköpsstrateger, materialkonsulenter och en administratör som vardera leds av en kategoriledare. Till enheten för verksamhetsnära inköp söker vi nu en inköpsstrateg inom kategori läkemedel. Enheten för verksamhetsnära inköp är en trevlig arbetsplats där vi har roligt på jobbet och värdesätter en positiv och engagerande arbetsmiljö. Vi söker dig med ett genuint intresse för goda affärer och erbjuder en bred och spännande roll med goda möjligheter att påverka ditt arbete!

ARBETSUPPGIFTER

Är du utvecklingsinriktad som person samt vill bli en del av ett framgångsrikt team och arbeta med upphandling kring framtidens inköp? Då kan tjänsten som inköpsstrateg hos oss vara helt rätt tjänst för dig!

Som inköpsstrateg planerar du och genomför kvalificerat inköpsarbete inom ditt kategoriområde där du under ledning av en kategoriledare bland annat ansvarar för framtagande av olika behovs- och marknadsanalyser, affärsupplägg, utveckling och formulering av kategoristrategi samt genomförande av upphandlingar. Din uppgift är även att utveckla god kännedom om leverantörsmarknaden, genomföra förhandlingar, skriva avtal samt ansvara för avtalsförvaltning efter avtalstecknande. Som projektledare blir du en viktig del av upphandlingsuppdraget. Du förväntas bidra till en innovativ miljö där vi ständigt söker bättre vägar för att nå våra prioriterade mål.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom farmaci (Receptarieprogrammet eller Apotekarprogrammet), inköp, ekonomi, juridik alternativt annan utbildning och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du bör uppfylla minst en av tre kriterier nedan för att vara aktuell för denna tjänst:

  • Några års erfarenhet av strategiskt inköp från privat eller offentlig verksamhet.
  • Erfarenhet av att göra affärer eller arbete i utvecklingsmiljö inom läkemedelsområdet.
  • Några års försäljningserfarenhet av läkemedel, gärna mot offentlig verksamhet.

Vi förutsätter att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket, i både tal och skrift, eftersom du självständigt kommer att hantera avtalsförhandling och avtalsskrivande. Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet, framför allt Excel och Powerpoint samt god generell systemvana är ett krav för tjänsten.

God kännedom om läkemedel, leverantörsmarknaden för läkemedel, läkemedelsdistribution samt det nationella arbetet inom läkemedelsområdet är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta enligt lagen om offentlig upphandling men det är inget krav för en framgångsrik ansökan. Därtill är även erfarenhet av arbete som projektledare meriterande.

Du har en god förhandlingsvana och ett stort intresse för affärer. Vidare har du en god analytisk förmåga och ett mycket strukturerat arbetssätt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, målfokuserad, en god förhandlare samt har en god förmåga att upprätthålla och vidareutveckla relationer med uppdragsgivare, marknadens olika aktörer och övriga intressenter. Vidare är du driven samt har god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du värdesätter ett gott samarbete med dina kollegor. Du är en problemlösare som trivs med ett högt arbetstempo och som uppskattar att utvecklas och bidra till dina kollegors utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT

Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö.

https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnREGION SKÅNE
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2321000255
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeInköpsassistent/Inköpskontorist/Inköpssekreterare
YrkesområdeFörsäljning, inköp, marknadsföring

Ansökan

REGION SKÅNE söker två personer till denna tjänst som inköpsassistent/inköpskontorist/inköpssekreterare med placerings i Malmö. Om det låter intressant att arbeta som inköpsassistent/inköpskontorist/inköpssekreterare hos REGION SKÅNE skickar du in din ansökan senast 2025-06-25.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Medicinsk sekreterare till Husläkare Linköping vårdcentral

Husläkare Linköping AB söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Linköping.

2025-06-19

Mer info

Medicinsk sekreterare till Barn- och ungdomspsykiatrimottagning 1 i Malmö

REGION SKÅNE söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Malmö.

2025-06-25

Mer info

Socialsekreterare till Barn och Unga

Klippans kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Klippan.

2025-06-16

Mer info