Socialförvaltningen söker nämndsekreterare

Publiceringsdatum: 2025-06-30

Är du intresserad av att jobba inom administration, ekonomi, juridik? Vill du ta steget att arbeta som nämndsekreterare hos Oskarshamns kommun? Nu har du möjligheten. Oskarshamns kommun söker någon som vill arbeta heltid under tills vidare. Kanske är det du?

Oskarshamn är platsen där detta jobb har sin tjänsteort. Företaget Oskarshamns kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som nämndsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Har du vad som krävs för att arbeta som nämndsekreterare hos Oskarshamns kommun? Ansök innan söndag den tionde augusti 2025 och ta reda på det!


Jobbannons

Välkommen till öarnas och sjöarnas plats!

Här i Oskarshamn kan du uppleva lugnet i värmen och tryggheten och finna din energi i närheten och gemenskapen. Vi är stolta över att vara landets fjärde örikaste kommun, med över 6 000 öar i vår skärgård och i våra 500 sjöar. Oavsett om du söker avkoppling eller äventyr, så har Oskarshamn något att erbjuda. Med havet som fond och barrdoft runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro.

I Oskarshamn kan du växa och utvecklas. Med stora arbetsgivare inom industri och teknik, drivna entreprenörer och småföretagare, erbjuder Oskarshamn ett välmående näringsliv och spännande möjligheter. Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar.

Välkommen att kasta ankar i Oskarshamns kommun.

Socialförvaltningen i Oskarshamns kommun har ca 1100 medarbetare och verksamheten är indelad i fyra områden samt en central administration. Områdena är äldreomsorg (ÄO), omsorg för personer med funktionsnedsättning (OF), individ- och familjeomsorg (IFO) samt hälso- och sjukvårdsenhet (HSE). Nu söker vi en nämndsekreterare till förvaltningens centrala administration.

ARBETSUPPGIFTER

Som nämndsekreterare är du en länk mellan den politiska nämndsorganisationen och förvaltningsorganisationen och samordnar, kvalitetssäkrar och utvecklar nämndadministrationen inom socialtjänsten. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att bereda ärenden till nämnd och utskott samt planera, administrera, genomföra, protokollföra sammanträden och distribuera handlingar. Det ingår även att kvalitetssäkra att underlag och protokoll är korrekta och av hög kvalitet, både ur ett juridiskt och språkligt hänseende. Kvalitetssäkringen, som sker både muntligt och skriftligt, ska syfta till en rättssäker process och en effektiv ärendehantering utifrån gällande lagstiftning.

Arbetet sker i nära samverkan med socialchef, politiker samt chefer och medarbetare på förvaltningen. Nämndsekreteraren ska stötta nämndens ordförande före, under och efter sammanträden samt vid behov planera om ärendeagenda och hantera det med berörda.

Som nämndsekreterare är du även förvaltningens registrator med arbetsuppgifter såsom exempelvis posthantering, ärenderegistrering, hantering av handlingar och arkivering. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning som är relevant för tjänsten, t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Kunskap om aktuella verksamhetsområden inom socialtjänsten och dess lagstiftning samt erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation och kunskap om kommunal- och förvaltningsrätt är meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap om och förståelse för den kommunala beslutsprocessen och tidigare erfarenhet av att arbeta i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem som exempelvis Public 360. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och förmåga att uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift. 

Som person är du serviceinriktad, prestigelös, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har ett driv, gillar utveckling och räds inte utmaningar. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva ditt arbete både enskilt och i samverkan med andra. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.

Vi har rökfri arbetstid.

Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.

Med anledning av semestertider kan återkoppling dröja. Intervjuer planeras preliminärt till v. 33-34. 

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Läs gärna mer på https://oskarshamn.com/

Kika gärna på vår fina film om vår stad: https://youtu.be/_T9Cy0C-H_o

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnOskarshamns kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120000761
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Oskarshamns kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Oskarshamn. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Oskarshamns kommun skickar du in din ansökan senast 2025-08-10.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

GÖTEBORGS KOMMUN söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Göteborg.

2025-06-27

Mer info

Hammarö kommun söker Familjehemssekreterare, vikariat

Hammarö kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Hammarö.

2025-06-27

Mer info

Dedicare söker en familjehemskonsulent till Novelia Barn och Unga AB

Dedicare Sverige AB söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Stockholm.

2025-05-26

Mer info