Publiceringsdatum: 2025-04-30
Skulle du vilja jobba inom yrken med social inriktning? Nu har du chansen att börja jobba som familjehemssekreterare hos Sandvikens kommun. Intresserade sökes för heltid-jobb hos Sandvikens kommun - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba tills vidare.
För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Sandviken då det är tjänsteorten. Sandvikens kommun har just nu en ledig tjänst som familjehemssekreterare. Om du vill ta din karriär till nästa nivå, ta en titt på deras jobbannons och se om jobbet passar dig! Söker du efter en spännande karriär som familjehemssekreterare? Sök jobbet hos Sandvikens kommun senast torsdag den tjugonionde maj 2025 och bli en del av deras team.
Barn- och ungdomsvården i Sandvikens kommun är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss.
Familjehemsvården är i särskilt fokus för utvecklingsarbetet. Målsättningen är bland annat att öka rekryteringen av och stödet till familjehem i egen regi. Vi strävar efter att bli bättre på att förebygga sammanbrott i placeringar och vill kunna säkerställa att alla familjehemsplacerade barn får sina rättigheter och behov tillgodosedda.
Socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och arbetsledare har en timmes reflektionstid per dag. Syftet är att balansera de höga krav som finns i arbetsvardagen, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning.
Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp.
Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat semesterväxling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, hälsofrämjande aktiviteter, extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år samt personal- och fritidsföreningen Pulsen.
Familjehemssekretarens huvudsakliga arbetsuppgift är att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt att handleda och stödja dem i deras uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare. Att arbeta systemteoretiskt med det tredelade föräldraskapet som utgörs av socialtjänsten, familjehemmen och vårdnadshavarna.
Huvudfokus för tjänsten är att stödja, vägleda och handleda familjehem i deras vardag. Du är en viktig person för både familjehemmen och barnets socialsekreterare och är den som familjehemmen i första hand vänder sig till vid behov.
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi önskar att du har kunskaper och förståelse för att kunna vägleda kring barns och deras familjers utveckling i allmänhet, men särskilt vad gäller familjehemsplacerade barn. Tidigare erfarenheter av handledning av familjehem eller annat familjearbete är meriterande.
Du har grundkunskaper och erfarenheter av socialt arbete inom individ- och familjeomsorg och med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar specifikt. Du besitter god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning.
Vi utgår från att du har ett mycket stort engagemang för familjehemsplacerade barn och deras förutsättningar att få sina behov tillgodosedda under placeringstiden. Det är också viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling utifrån att du som familjehemssekreterare i högsta grad kommer att vara delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom verksamheten.
Till tjänsten som familjehemssekreterare söker vi dig som är empatisk och trygg som person med god personlig mognad och samarbetsförmåga. Du känner dig bekväm med att arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor för att bidra till ett gott arbetsklimat. Du har god förmåga att skapa tillitsfulla arbetsallianser med olika typer av familjehem, familjer och externa samarbetspartners. Du bör ha fallenhet för reflektion och analys, samt vara trygg i att fatta beslut och motivera dessa för olika mottagare. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift, eftersom arbetet innehåller höga krav på dokumentation.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!
I en här rekryteringen kommer vi att tillämpa fortlöpande urval till intervju, så tveka inte med att skicka in din ansökan!
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Vill du veta hur det är att bo, leva och verka i Sandvikens kommun? Kanske du funderar på att flytta till Sandviken? Vi har samlat information speciellt för dig på våra sidor "Hello Sandviken" under sandviken.se. Där hittar du även kontaktuppgifter till vår inflyttarlots som kan hjälpa dig med olika kontakter och ge dig tips inför ditt val av bostad.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Sandvikens kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2120002346 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Familjehemssekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Sandvikens kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Sandviken. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Sandvikens kommun skickar du in din ansökan senast 2025-05-29.
Källa: Arbetsförmedlingen
Örebro kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Örebro.
2025-04-30
Mer infoStorumans kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Storuman.
2025-04-07
Mer infoArboga kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Arboga.
2025-04-22
Mer info