Kommunsekreterare till Stenungsunds kommun

Publiceringsdatum: 2025-05-07

Funderar du på att söka jobb inom administration, ekonomi, juridik? En möjlighet har öppnat upp för dig att börja arbeta som kommunsekreterare hos Stenungsunds kommun. Stenungsunds kommun söker någon som vill arbeta heltid under tills vidare. Kanske är det du?

Arbetsplatsen ligger nära tillhands om du är bosatta i Stenungsund som är tjänsteorten. Företaget Stenungsunds kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som kommunsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Bli en del av teamet hos Stenungsunds kommun som kommunsekreterare genom att ansöka senast onsdag den tjugoförsta maj 2025.


Jobbannons

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Kommunen har en alternativ nämndorganisation där kommunstyrelsen och dess utskott är de huvudsakliga politiska organen utöver kommunfullmäktige och obligatoriska nämnder.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat kommunövergripande specialister, ekonomi, personal, kommunikation, administration och digitalisering, fastighet och service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet.

Som kommunsekreterare arbetar du inom sektor stödfunktioner i funktionen Administration och Digitalisering där kansli och överförmyndarenhet ingår. Kanslienheten är en stödfunktion vars ansvarområde spänner över alla sektorer.

Kansliet ansvarar för kvalificerad kommuncentral administration i form av informationshantering, arkiv, juridik, kommunförsäkring, val, nämndadministration och stöd till förvaltning och förtroendevalda. Inom kanslienheten arbetar 9 personer; kommunsekreterare, jurister, nämndsekreterare, utvecklingsledare, försäkringsrådgivare, arkivarie och registrator. 

Det team du kommer att ingå i präglas av arbetsglädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord inom vår enhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag.

Arbetsuppgifter 

Som kommunsekreterare är du en nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till utskott och kommunstyrelse. Du har ett omväxlande jobb mitt i den politiska processen och kommer att ansvara för att utveckla, planera, effektivisera och kvalitetssäkra rutiner och processer. Du är den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner. Du har nära kontakt med ordförande i kommunstyrelsen men även med andra förtroendevalda.

I det dagliga arbetet ansvarar du för administration kring kommunstyrelsen och utskott. Det handlar om att upprätta kallelser till sammanträden, distribuera handlingar, skriva protokoll mm. Du ger även råd och stöd till handläggare och chefer i frågor som rör politisk behandling av ärenden.Utredningsuppdrag, hantera motioner och skriva yttranden mm är andra uppgifter som ingår i uppdraget.

Kvalifikationer

Du har en avslutad akademisk utbildning inom något av områdena juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet. Erfarenhet av att arbeta som kommunsekreterare och med nämndadministration eller annat kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande. Vi söker dig som är kommunikativ, serviceinriktad, ordningsam, har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga, van att ta ansvar och arbeta både självständigt och med andra. Du har stort intresse och förståelse för politiska processer och samhällsfrågor. Du har vana av att arbeta i digitala miljöer och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnStenungsunds kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001298
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeKommunsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Stenungsunds kommun söker en person till denna tjänst som kommunsekreterare med placerings i Stenungsund. Om det låter intressant att arbeta som kommunsekreterare hos Stenungsunds kommun skickar du in din ansökan senast 2025-05-21.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare sökes till barn- och unga-teamet i Aneby kommun

Aneby kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Aneby.

2025-04-28

Mer info

Essunga kommun söker en engagerad socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Essunga kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Essunga.

2025-04-15

Mer info

Nämndsekreterare, vikariat till Danderyds kommun

Danderyds kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Danderyd.

2025-04-25

Mer info