Beredningshandläggare till operativ enhet

Publiceringsdatum: 2025-08-29

Funderar du på att söka jobb inom administration, ekonomi, juridik? Letar du efter en chans att arbeta som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare på Integritetsskyddsmyndigheten? Nu är det möjligt. Integritetsskyddsmyndigheten söker en medarbetare på heltid som vill arbeta tills vidare. Kan det vara du?

Om du redan bor i närheten av Stockholm, är det här din chans att söka ett spännande jobb Om du letar efter en spännande karriär inom beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare-branschen, har Integritetsskyddsmyndigheten just nu sex lediga jobb som kan vara av intresse. Du har fortfarande tid att söka jobbet som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare hos Integritetsskyddsmyndigheten om du sickar in din ansökan senast sista ansökningsdag som är söndag den tjugoförsta september 2025.


Jobbannons

IMY söker nu flera beredningshandläggare till våra operativa enheter. Som beredningshandläggare på operativ enhet har du en central roll i myndighetens ärendehandläggning och en viktig roll i vårt arbete med att skydda individers rättigheter. Tillsammans med våra jurister arbetar du för en effektiv och rättssäker hantering av enskildas ärenden, även kallat klagomål. 

Arbetsuppgifter

Du arbetar framförallt med att handlägga ärenden som avser behandlingen av enskilda personers uppgifter. I handläggningen ingår bland annat att självständigt upprätta beslut i enklare ärenden och skicka information om hur personuppgifter får behandlas enligt dataskyddsförordningen. I tjänsten ingår även administrativa uppgifter så som att översända material till domstol vid överklaganden, bevaka tidsfrister i ärenden och registrera handlingar i myndighetens ärendehanteringssystem.

I arbetsuppgifterna ingår att administrera de ärenden som myndigheten handlägger tillsammans med andra dataskyddsmyndigheter inom EU. I den kontakten kommer du att använda engelska som arbetsspråk.

Du kommer arbeta i nära samarbete med enhetens andra beredningshandläggare och jurister. Därutöver kommer du hantera kontakter med domstol och med enskilda kring deras ärenden.

Arbetsuppgifterna kan komma att förändras och utvecklas över tid och du förväntas bidra i arbetet med att utveckla rutiner och samarbetsformer med övriga myndigheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Du har också god datorvana och trygghet i att arbeta i digitala system.

Det är meriterande om du har:

  • paralegal utbildning eller annan utbildning som IMY bedömer som motsvarande
  • erfarenhet från domstol eller tillsynsmyndighet, särskilt inom ärendehandläggning
  • arbetat med översättning av text
  • erfarenhet av internationellt samarbete inom ärendehantering
  • tidigare erfarenhet av arbete i elektroniskt ärendehanteringssystem, särskilt Platina

Dina personliga egenskaper

Du är en person som kombinerar noggrannhet med effektivitet och du säkerställer att ditt arbete håller god kvalité. Du är driven och proaktiv i ditt arbetssätt och har förmågan att självständigt driva dina arbetsuppgifter framåt. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar och klarar av att hantera perioder med hög arbetsbelastning. Du trivs med att arbeta tillsammans med dina kollegor för utveckling och förbättrade arbetssätt.

Du bidrar till en god stämning och har lätt för att samarbeta med andra. Din kommunikation är tydlig och tillmötesgående, oavsett om du har kontakt med kollegor, medborgare eller andra myndigheter i Sverige eller inom EU.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten

Anställningarna är tillsvidare på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna

  • Rekryteringskonsult Nele Turemark, 070-248 99 77
  • Enhetschef Nidia Nordenström, 08-657 61 78
  • Enhetschef Evelin Palmér, 08-657 61 43
  • Facklig företrädare Olivia Törnell Andersson (Saco-S), 08-515 145 13

Hur ansöker jag?

Du registrerar din ansökan enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Sista dag för ansökan är den 21 september 2025.

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Om jobbet

Antal tjänster6
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnIntegritetsskyddsmyndigheten
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2021000050
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeBeredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Integritetsskyddsmyndigheten söker sex personer till denna tjänst som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare med placerings i Stockholm. Om det låter intressant att arbeta som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare hos Integritetsskyddsmyndigheten skickar du in din ansökan senast 2025-09-21.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Erfaren socialsekreterare sökes till Barn- och ungdomsenheten

Stockholms kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Stockholm.

2025-09-02

Mer info

Socialsekreterare till Barn och familjeenheten

Trosa kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Trosa.

2025-09-09

Mer info

Socialsekreterare till Enheten för unga vuxna

Karlstads kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Karlstad.

2025-09-03

Mer info