Nämndsekreterare

Publiceringsdatum: 2025-08-20

Letar du efter anställning inom administration, ekonomi, juridik? Vill du ta steget att arbeta som kommunsekreterare hos Uddevalla kommun? Nu har du möjligheten. Uddevalla kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.

Platsen där jobbet finns ledigt är i Uddevalla. Om du tycker att det låter intressant att börja jobba hos Uddevalla kommun i rollen som kommunsekreterare så har de just nu en ledig tjänst som skulle kunna vara en perfekt match för dig! Söker du efter en spännande karriär som kommunsekreterare? Sök jobbet hos Uddevalla kommun senast söndag den sjunde september 2025 och bli en del av deras team.


Jobbannons

Uddevalla – en plats för hela livet 

Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.  

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 

Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.  

Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 

Om jobbet

Är du sugen på att växa inom ett administrativt uppdrag som nämndsekreterare där du har en coachande och ledande roll? Då kan vi ha jobbet för dig!

Den 1 januari 2026 träder en ny organisation i kraft i Uddevalla kommun där en ny nämnd och förvaltning inrättas - Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Ansvarsområdet inom denna förvaltning innefattar gymnasieskolan, vuxenutbildningen, arbetsmarknad, etableringsinsatser och försörjningsstöd. Vi söker nu dig som vill ta dig an rollen som nämndsekreterare i denna nya förvaltning. Eftersom nämnden är nyinrättad kommer nämndsekreteraren ha en viktig roll i att vara delaktig i skapandet av rutiner, struktur och förutsättningar för nämndens och förvaltningens administrativa arbete. Nämndsekreteraren har en central roll när det gäller gäller den politiska beslutsprocessen genom att samordna och stödja det nämndadministrativa arbetet för nämnden.

Du arbetar nära förvaltningschefen och är de förtroendevaldas kontaktyta gentemot förvaltningen. Du förbereder möten tillsammans med ordförande, vice ordförande och tjänstepersoner och skickar ut handlingar till de förtroendevalda inför mötet. 

Låter det varierat, spännande och utmanande? Sök tjänsten hos oss!

Arbetsuppgifter

I tjänsten kommer du ha varierade uppdrag och bidra till hela förvaltningens och verksamheternas olika administrativa avdelningars utveckling genom att vara samordnande och sammankallande till administrativa gruppen, vilken träffas regelbundet. Du har en central roll i samordning med administrativa chefer/funktioner.

Exempel på arbetsuppgifter:

Sekreterarskap i nämnd.

Planering av ärenden för beslut i nämnd.

Förberedelser av handlingar, granskning av innehåll och samordning gentemot andra nämnder.

Leda den centrala administrativa gruppen inom förvaltningen.

Introducera nya förtroendevalda i sina uppdrag.

Registrering av inkommande/utgående ärenden.

Omvärldsbevakning av juridik och utveckling inom administrativa processen.

Ge stöd och utbildning i frågor som gäller administrativa rutiner, arkivering och dokumenthantering.

Utveckla administrativa processer och utarbeta tillhörande styrdokument.

Hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar.

Arbetsuppgifterna varierar något över tid, med lugnare och mer intensiva perioder. Hos oss får en ny medarbetare möjlighet att växa med uppgifterna och vi är noggranna med att stötta för en god arbetsmiljö. Du har även stöd av kollegor!

Vem söker vi?

För att lyckas i rollen krävs att du har mycket goda administrativa och kommunikativa färdigheter, en stark förmåga att hantera detaljer och hålla ordning, samt god förståelse för kommunens styrning och regelverk. Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och andra relevanta lagar är en förutsättning.

Vi söker dig som trivs med att arbeta i team och som ser samarbete som en självklar del i att nå gemensamma mål. Du är hjälpsam, strukturerad och har en utmärkt förmåga att lösa problem. Du har fingertoppskänsla för politiska frågor och en stark servicekänsla. Vidare har du ett intresse för IT och ser det som en naturlig del av nämndadministrationen.

Du är strukturerad vilket du visar genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.

En väl utvecklad administrativ förmåga och ett öga för struktur och detaljer

Du har förmåga att leda processer mot uppsatta mål och hålla deadline.

Du inger förtroende för dem du är till för genom att vara påläst, pålitlig och noggrann med leverans.

Förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta lyhört och smidigt med andra

Du har en god kommunikativ förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot demokratiuppdraget i en politiskt styrd organisation.

 Det läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer

Tjänsten kräver:

Genomgången högskoleutbildning med minst kandidatexamen inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap, förvaltning och/eller liknande utbildning som arbetsgivaren finner motsvarar kompetenskraven.

God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.

Förmåga att lära sig administrativa datasystem.

Mycket god svenska i tal och skrift.

Meriterande är erfarenhet från ärendehanteringssystemet Lex samt av att arbeta inom kommunal förvaltning, nämndadministration eller registratur.

Övrigt

Intervjuer och urval sker löpande, välkommen med din ansökan redan nu!

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.

Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnUddevalla kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001397
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeKommunsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Uddevalla kommun söker en person till denna tjänst som kommunsekreterare med placerings i Uddevalla. Om det låter intressant att arbeta som kommunsekreterare hos Uddevalla kommun skickar du in din ansökan senast 2025-09-07.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare

REGION ÖSTERGÖTLAND söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Linköping.

2025-08-12

Mer info

Nämndsekreterare

Forshaga kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Forshaga.

2025-08-15

Mer info

Nämndsekreterare till kanslienheten

Nynäshamns kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Nynäshamn.

2025-06-27

Mer info