Publiceringsdatum: 2025-12-01
Funderar du på att söka jobb inom administration, ekonomi, juridik? Det är nu möjligt för dig att få jobb som kommunsekreterare hos Varbergs kommun. Intresserade sökes för heltid-jobb hos Varbergs kommun - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba 3 månader – upp till 6 månader.
Om du redan bor i närheten av Varberg, är det här din chans att söka ett spännande jobb Varbergs kommun har just nu ett ledigt jobb som kommunsekreterare. Sista ansökningsdagen till jobbet som kommunsekreterare hos Varbergs kommun är måndag den femtonde december 2025.
Vi är Varbergs kommun, arbetsgivaren som ser möjligheterna i dig. Här får du göra skillnad, både för andra och för dig själv. Vi drivs av idén om att förenkla människors vardag och förverkliga deras drömmar. Det gör vi med hjälp av kunskap, nytänkande mod och framåtanda. Välkommen att bidra i arbetet mot vår vision – att bli västkustens kreativa mittpunkt.
Som kommunsekreterare blir du en del av kommunkansliet på Kommunstyrelsens förvaltning. Kommunkansliet är en central funktion som får den demokratiska processen att fungera i praktiken. Här arbetar vi för att säkerställa att beslutsprocesser är rättssäkra, effektiva och väl förankrade i organisationen.
Kommunkansliet ansvarar för bland annat ärendeberedning, nämndadministration, registratur, arkiv, ger juridiskt stöd, allmänna val, samt utvecklar arbetssätt och driver frågor som rör nämndprocess och informationshantering.
Uppdraget kräver ett intresse för samhällsfrågor och en förståelse för den offentliga förvaltningens demokratiuppdrag. Arbetet är varierande vilket förutsätter att du har god samarbetsförmåga och är beredd att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter.
Som kommunsekreterare samordnar du, tillsammans med övriga kollegor, ärendeprocessen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige med tillhörande utskott, kommittéer och beredningar. Det innebär bland annat att kvalitetssäkra ärenden, utforma kallelser och föra protokoll. Du fungerar även som ett stöd till tjänstepersoner och politiker i frågor som rör beslutsärenden och kommunal- samt förvaltningsrätt.
Du utreder frågeställningar kopplat till ditt område och i vissa fall även bredare kommungemensamma frågor. Du kan även komma att skriva beslutsunderlag.
Som en av tre kommunsekreterare samordnar du kommunens nätverk för nämndsekreterare och bidrar med förbättringsarbete inom verksamhetsområdet.
Under 2026 kommer arbetet på kansliet att präglas av förberedelser inför ny mandatperiod samt genomförandet av allmänna val. Som kollega på kommunkansliet är du delaktig i utbildningar för nya förtroendevalda, översyn av styrdokument och det praktiska arbetet kring avgående och nyvalda förtroendevalda. Hela kansliet bidrar i arbetet med att genomföra allmänna val.
Kvällsarbete kan komma att förekomma i samband med sammanträden, cirka en gång i månaden.
Du arbetar i tät samverkan med övriga kommunsekreterare, registrator och kansliadministratörer.
För dig är det viktigt med ordning och reda och du är en person som är noggrann och ansvarsfull. Du har ett systematiskt arbetssätt och är bra på att organisera och strukturera ditt arbete. Du trivs i en administrativ roll där du får arbeta med många parallella uppdrag och har god förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter och tycker att det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor.
Vi söker dig som har en avslutad högskoleutbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, juridik, samhällsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet från offentlig verksamhet och en politiskt styrd organisation, samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet som kommun- eller nämndsekreterare, har arbetat inom en kanslienhet alternativt har bedrivit utrednings- eller utvecklingsarbete i en politiskt styrd organisation.
Du har god kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Du behärskar Officepaketet och har förmåga att snabbt sätta dig in i administrativa system. Erfarenhet i system för ärende- och dokumenthantering, exempelvis Public 360 är meriterande.
Då arbetet är detaljrikt med höga krav på ordning och reda behöver du vara både noggrann och strukturerad. Vi tror även att du är lyhörd och kommunikativ, med förmåga att skapa goda samarbeten med många olika funktioner i organisationen.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningsperioden.
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
| Antal tjänster | 1 |
|---|---|
| Arbetstid | Heltid |
| Företagsnamn | Varbergs kommun |
| Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
| Omfattning | 3 månader – upp till 6 månader |
| Organisationsnummer | 2120001249 |
| Typ av anställning | Vanlig anställning |
| Yrke | Kommunsekreterare |
| Yrkesområde | Administration, ekonomi, juridik |
Varbergs kommun söker en person till denna tjänst som kommunsekreterare med placerings i Varberg. Om det låter intressant att arbeta som kommunsekreterare hos Varbergs kommun skickar du in din ansökan senast 2025-12-15.
Källa: Arbetsförmedlingen
Ludvika kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Ludvika.
2025-12-05
Mer infoLudvika kommun söker en person till tjänsten som familjerättssekreterare i Ludvika.
2025-12-05
Mer infoREGION JÖNKÖPINGS LÄN söker en person till tjänsten som läkarsekreterare/vårdadmin/medicinsk sekreterare i Jönköping.
2025-12-05
Mer info