Registrator/nämndsekreterare till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen

Publiceringsdatum: 2025-10-17

Skulle du vilja jobba inom administration, ekonomi, juridik? Det är nu möjligt för dig att få jobb som nämndsekreterare hos Västerås kommun. Vill du arbeta heltid hos Västerås kommun? Just nu letar de efter någon som vill ha en tjänst tills vidare.

Denna position är tillgänglig i Västerås. Västerås kommun söker efter fler duktiga individer som vill arbeta som nämndsekreterare. De har just nu ett ledigt jobb som nämndsekreterare som kan vara av intresse för dig. Bli en del av Västerås kommun genom att ansöka till jobbet som nämndsekreterare senast fredag den trettioförsta oktober 2025.


Jobbannons

Västerås stad har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en bättre och mer rättvis rekryteringsprocess. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor som blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Du blir en nyckelperson som bidrar till att vår verksamhet fungerar smidigt varje dag. Du får möjlighet att påverka och utveckla administrativa processer samtidigt som du arbetar nära kollegor och stadens nätverk för administration och juridik. 

Dina arbetsuppgifter

Rollen är både varierad och utvecklande, och du får arbeta med många olika uppgifter och bidra till att vi arbetar rättssäkert, effektivt och med kvalitet. Du arbetar i huvudsak med registrering, hela tiden i nära samarbete med dina kollegor på förvaltningen. Du hanterar diarieföring och utlämning av allmänna handlingar i vårt verksamhetssystem Ecos samt i vårt ärende- och dokumenthanteringssystem Ciceron. Arbetet utgår från lagstiftning och riktlinjer och du kommer även att bidra till det övergripande utvecklingsarbetet inom administration, dokumentation och ärendehantering. Vi är inne i ett digitalt utvecklingsarbete och du kommer vara en viktig del i att förbättra och digitalisera processerna. Vidare hanterar du fakturering och nämndens myndighetsbrevlåda och kommer vara backup för nämndsekreteraren. Du förväntas även ge stöd till handläggarna när det gäller ärendeprocessen.

Du kommer att ingå i en grupp av administratörer på förvaltningen. I staden finns också flera nätverk för administration och juridik till din hjälp.

Din kompetens

Vi söker dig med gymnasial utbildning, goda kunskaper i offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt dataskyddsförordningen. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift och har aktuell erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete. Du har arbetat i digitala ärendehanteringssystem och har mycket god datorvana.

Det är ett plus med relevant akademisk eller eftergymnasial utbildning, erfarenhet från offentlig verksamhet samt kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet. Erfarenhet som nämndsekreterare, registrator och av sekretessprövning och utlämnande av handlingar är också positivt.

För att trivas och passa i denna roll tror vi att du är en självgående person som tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och organiserat sätt. Du anpassar dig snabbt till förändringar och ser möjligheter i nya förutsättningar. Du har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett lyhört och tydligt sätt. Vi tror att du har ett genuint intresse för att hjälpa och stötta, samt skapa engagemang hos andra. Du ser möjligheter i förbättringar och är prestigelös i ditt förhållningssätt till uppgiften.

Vi erbjuder

Hos oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen blir du en del av ett engagerat team på cirka 50 medarbetare som arbetar för en hållbar och trygg vardag i Västerås. Vi har ett brett och meningsfullt uppdrag med tillsyn enligt bland annat miljöbalken, livsmedels- och kemikalielagstiftningen samt konsumentjuridisk rådgivning.

Arbetet är varierande och utåtriktat, och du får möjlighet att bidra till att vi arbetar rättssäkert, effektivt och med kvalitet.

Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)  

Övrig information

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnVästerås kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002080
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Västerås kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Västerås. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Västerås kommun skickar du in din ansökan senast 2025-10-31.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd vid arbete- och vuxenutbildningen

Arboga kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Arboga.

2025-10-08

Mer info

Socionomkonsult till barn och unga oktober-december med förlängning

Novant AB söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Olofström.

2025-10-04

Mer info

Socionomkonsult till Barn- och familjeenheten

Novant AB söker fyra personer till tjänsten som socialsekreterare i Borlänge.

2025-10-03

Mer info