Publiceringsdatum: 2025-10-30
Skulle du vilja jobba inom yrken med social inriktning? Positionen som socialsekreterare hos Ludvika kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Vill du arbeta heltid hos Ludvika kommun? Just nu letar de efter någon som vill ha en tjänst 6 månader eller längre.
Om du redan bor i närheten av Ludvika, är det här din chans att söka ett spännande jobb Företaget Ludvika kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som socialsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Här är chansen att bli en del av Ludvika kommun och jobba som socialsekreterare! Ansök senast söndag den sextonde november 2025.
I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, anpassad grundskola och även individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Förste socialsekreterare, familjehem/familjerättsenheten
Då en av våra medarbetare går vidare till en annan tjänst inom organisationen så söker vi nu en 1:e socialsekreterare för familjehemssekreterarna och för familjerätten.
Välkommen till Ludvika kommun! Här utgår vi från vår värdegrund Lagandan som består i fyra principer relationer, glädje, lärande och driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Individ- och familjeomsorgen är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi är cirka 100 medarbetare organiserade i fem enheter: Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Ami.
Familjehems- och familjerättsenheten består av tre funktionsgrupper och leds av en enhetschef tillsammans med två förste socialsekreterare.
Familjehemsgruppen består av tre familjehemssekreterare som ansvarar för utredning och uppföljning av familjehem. I familjehemssekreterarnas uppdrag ingår även att utreda kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Vi är anslutna till Dalarnas familjehemsresurs som hjälper oss att utreda familjehem. Familjerätten består av fyra familjerättssekreterare som ansvarar för de familjerättsliga frågorna i form av samarbetssamtal, vårdnad- boende- och umgängesutredningar, upplysningar till tingsrätten, faderskap samt adoptioner. På enheten finns också sex barnsekreterare vars uppdrag är att följa upp placerade barn och ungdomar i familjehem och på institution.
Vi ställer krav på att du har socionomexamen och kunskap om aktuell lagstiftning. Du har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och en bra samarbets- och initiativförmåga.
Tjänsten kräver B-körkort.
Erfarenhet av arbetsledarskap och av myndighetsutövning gällande barn och unga och/eller familjerätt.
Du är trygg i dig själv och kan behålla ett realistiskt perspektiv i vardagen. Du har god förmåga att leda en arbetsgrupp mot uppsatta mål och fördela arbete vid behov genom samarbete och kommunikation. Du ser möjligheter, tar ansvar och motiveras av att nå uppsatta mål. Vid förändringar är du flexibel och anpassningsbar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.
Lön: Månadslön enligt överenskommelse.
Enhetschef: Britt Larsson, 0240-860 67 britt.larsson@ludvika.se.
Förste socialsekreterare: Anna Tengström, 0240-86 421, anna.tengström@ludvika.se.
Förste socialsekreterare: Ann-Louise Haag, 0240-86 688, ann-louise.haag@ludvika.se.
Arbetstagarorganisation nås via kommunens växel, 0240-860 00.
Välkommen med din ansökan senast den 16 november. Urval sker löpande under ansökningstiden och intervjuer kan komma ske innan sista ansökningsdagen. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vi ser fram emot din ansökan och hoppas få välkomna dig till oss på Individ- och familjeomsorgen i Ludvika kommun, där vi arbetar för att göra skillnad för barn och unga – varje dag. Arbetsgivare: Ludvika kommun, Social- och utbildningsförvaltningen.
| Antal tjänster | 1 |
|---|---|
| Arbetstid | Heltid |
| Företagsnamn | Ludvika kommun |
| Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
| Omfattning | 6 månader eller längre |
| Organisationsnummer | 2120002270 |
| Typ av anställning | Vanlig anställning |
| Yrke | Socialsekreterare |
| Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Ludvika kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Ludvika. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Ludvika kommun skickar du in din ansökan senast 2025-11-16.
Källa: Arbetsförmedlingen
MARIESTADS KOMMUN söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Mariestad.
2025-10-29
Mer infoNybro kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Nybro.
2025-10-29
Mer infoHylte kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Hylte.
2025-10-17
Mer info