Nämndsekreterare och arkivsamordnare

Publiceringsdatum: 2025-10-28

Skulle du vilja jobba inom administration, ekonomi, juridik? Det är nu möjligt för dig att få jobb som nämndsekreterare hos Olofströms kommun. Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Olofströms kommun under tills vidare. De letar just nu efter nya medarbetare.

Olofström är platsen där denna position är ledig. Om du letar efter en spännande karriär inom nämndsekreterare-branschen, har Olofströms kommun just nu ett ledigt jobb som kan vara av intresse. Sök jobbet som nämndsekreterare hos Olofströms kommun och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast söndag den tjugotredje november 2025.


Jobbannons

Heja Olofström! 

Olofströms kommun ska verka och ge bra service åt kommuninvånarna. För att kunna ge den service som kommuninvånarna förväntar sig är medarbetarna vår främsta resurs. Engagerade och delaktiga medarbetare som vågar prova nya saker och som strävar efter en bra kvalité gör Olofströms kommun till en attraktiv kommun som man vill bo i, verka i och besöka. Med en öppen och tydlig kommunikation skapar vi tillsammans ett bra arbetsklimat som lyfter välmående på arbetsplatsen. Hos oss på Olofströms kommun är det din talang, ambition och kompetens som är avgörande.

Välkommen till Olofström!

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill arbeta nära politiken, trivs med ansvar och har ett öga för både detaljer och helhet.

Som nämndsekreterare och arkivsamordnare blir du en central del av kommunens administrativa nav. Du ansvarar för en eller flera nämnders administrativa process – från kallelser och protokoll till beslutsunderlag – och säkerställer att våra handlingar hanteras korrekt i ärendehanteringssystemet Elements.

Du har också en viktig roll i kommunens arkiv- och informationshantering: sekretessbedömningar, utlämningar, gallring och bevarande.

Hos oss samarbetar du nära kollegor i den administrativa avdelningen och blir en del av ett engagerat team som stöttar hela organisationen.

I tjänsten ingår arbetsuppgifter som att:

  • Delta i sammanträden och beredningar. 
  • Upprätta kallelser och protokoll. 
  • Kvalitetssäkra beslutsunderlag. 
  • Hantera administrativa moment i beredningsprocessen. 
  • Ta fram vissa beslutsunderlag.
  • Vid behov stödja handläggarna när de skriver fram sina ärenden. 
  • Registrering i vårt dokument och ärendehanteringssystemet Elements.
  • Lämna ut allmänna handlingar
  • Göra sekretessbedömningar
  • Verka för god arkivhållning, gallring och arkivläggning. Olofströms kommun ingår i Sydarkivera som hanterar digital arkivering. 
  • I arbetsuppgifterna ingår att bidra till avdelningens gemensamma uppdrag, att stötta varandra  och att vid behov utföra andra på avdelningen förekommande uppgifter. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen inom statsvetenskap, juridik, offentlig administration eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 

Du har kännedom om lagstiftningen som styr offentlig verksamhet såsom kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen och GDPR.

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller liknande arbetsuppgifter. 

Erfarenhet av arbete i ärende- och informationshanteringssystem.

Erfarenhet av informationsförvaltning.

Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation.

För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att uttrycka dig tydligt och korrekt i både tal och skrift. 

Du har en hög digital kompetens och genom ett utvecklingsorienterat förhållningssätt bidrar du aktivt till att förbättra arbetssätt och digitala lösningar utifrån verksamhetens behov.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som kan arbeta självständigt under eget ansvar men också är en god lagspelare.

Du är bekväm att ta egna initiativ och trivs i en stödjande- och serviceinriktad funktion.

Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt.

Du är flexibel och kan anpassa dig till omständigheterna inom givna ramar. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Urval och intervjuer kommer ske löpande.

Vision och värdegrund

Lev livet i Olofströms kommun! I hela vår natursköna kommun kan alla bo, verka och växa. Tillsammans ger vi kraft och möjlighet åt varje människa att utvecklas hela livet.

Som medarbetare hos oss är du en viktig resurs. Oavsett var du jobbar är du en representant för hela Olofströms kommun. Det är viktigt att du delar vår värdegrund och arbetar efter värdeorden: mod, engagemang, delaktighet och kvalitet.

Övriga upplysningar

Olofströms kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal.

Olofströms kommun tillämpar drogtest innan beslut om nyanställning.

I länken nedan finns samlad information kring de viktigaste förmånerna som finns i kollektivavtalet som vi har i Olofströms kommun. Informationen handlar om bland annat semester, lön och ersättningar, föräldraledighet, försäkringar, kompetensutveckling och pension.

https://extra.skr.se/download/18.18f9f5a61926b4a1e532618/1728397193467/Sag-hej-till-ditt-kollektivavtal-2024.pdf

Ansökan

Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Ansökan sker via länk på www.olofstrom.se/lediga-jobb. Bifoga CV och personligt brev.    

Till bemannings- och rekryteringsföretag samt till dig som är försäljare

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnOlofströms kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120000811
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Olofströms kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Olofström. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Olofströms kommun skickar du in din ansökan senast 2025-11-23.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Västerås kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Västerås.

2025-11-04

Mer info

Antagningshandläggare, skol- och fritidsförvaltningen

Helsingborgs kommun söker en person till tjänsten som antagningssekreterare, utbildning i Helsingborg.

2025-11-05

Mer info

Kommunsekreterare till juridik- och kanslienheten i Nacka kommun!

Nacka kommun söker en person till tjänsten som kommunsekreterare i Nacka.

2025-11-10

Mer info