Administratör till Krisberedskap och civilt försvar

Publiceringsdatum: 2025-11-06

Letar du efter möjligheter att arbeta inom administration, ekonomi, juridik? Det är nu möjligt för dig att få jobb som chefssekreterare hos Socialstyrelsen. Om du vill arbeta heltid hos Socialstyrelsen, har de just nu en tjänst tills vidare som kan passa dig.

Platsen där jobbet finns ledigt är i Stockholm. Socialstyrelsen behöver fler anställda som stödjer arbetet inom chefssekreterare. Kolla in deras lediga tjänst för att se om du har vad som krävs. Har du vad som krävs för att arbeta som chefssekreterare hos Socialstyrelsen? Ansök innan tisdag den artonnde november 2025 och ta reda på det!


Jobbannons

Vill du bidra till att stärka Sveriges totalförsvar?

Vill du arbeta på en intressant och dynamisk arbetsplats som befinner sig mitt i samhällsdebatten? Socialstyrelsen söker nu en administratör till avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, med placering på enheten för planering, samordning och utvärdering. Vi erbjuder ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet. Just nu befinner vi oss på en utvecklingsresa och du kommer in i en föränderlig organisation med en stabil grund att stå på.

Om tjänsten

Socialstyrelsen är sedan den 1 oktober 2022 sektorsansvarig myndighet för beredskapsarbetet inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Det innebär att myndigheten har ett utökat ansvar att stärka samordningen och driva på utvecklingen av beredskapen vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig. Socialstyrelsen samarbetar nära Försvarsmakten, andra beredskapsmyndigheter, länsstyrelser och civilområdesansvariga länsstyrelser samt med olika internationella aktörer.

Arbetsuppgifterna i tjänsten omfattar administrativt arbete och samordningsstöd både till de fyra enheterna på avdelningen, särskilda projekt och till enhetschefer i syfte att avlasta och att tillse att det administrativa arbetet sker effektivt och enligt regler och rutiner. Vidare ingår planering av processer och årshjul som leds och samordnas av avdelningen och som involverar interna och externa aktörer inom avdelningens ansvarsområde. Exempel på arbetsuppgifter:

  • Stöd till chefer i form av kalenderhantering, prioritering av arbetsuppgifter samt planering och uppföljning av aktiviteter.
  • Planering och organisering av möten, konferenser och resor, inklusive bokning av lokaler, resa och boende.
  • Hantering av administrativa uppgifter såsom dokumenthantering, mötesprotokoll och ärendehantering i digitala system.
  • Enklare fakturahantering, hantering av offerter/beställningar och enklare budgetuppföljning.
  • Samordning och uppföljning av projektadministrativa uppgifter, exempelvis tidsplaner och dokumentation.
  • Kommunikation med interna och externa aktörer, inklusive professionell skriftlig och muntlig kontakt.

Om dig

Du har mycket god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och har ett strukturerat arbetssätt. Du har förmåga att analysera komplexa frågor och omsätta dem i tydliga strategier och konkreta resultat. Du trivs i en miljö med många externa kontakter och vill vara med och utveckla Sveriges totalförsvar. 

Kvalifikationer-krav

Vi söker dig som har:

  • Aktuell erfarenhet av arbete med administrativt stöd på myndighet
  • God förmåga att formulera sig tydligt och professionellt både i tal och skrift, samt vana vid att skriva minnesanteckningar och svara på förfrågningar från både interna och externa intressenter.
  • Erfarenhet av att organisera och samordna möten, konferenser och resor, inklusive bokning av lokaler, resa och boende och fakturahantering och offerter/beställningar.
  • Grundläggande och aktuell förståelse för statlig verksamhet och hur myndigheter arbetar.
  • God förmåga att arbeta självständigt och prioritera mellan uppkomna och rutinmässiga arbetsuppgifter för att effektivt stödja enheterna i deras dagliga verksamheter och med ett serviceinriktat arbetssätt.         

                                                                                                                                                                                Kvalifikationer – meriterande

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att hantera känslig eller sekretessbelagd information.
  • Kunskaper om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten (organisation och funktion).
  • Kunskaper om systemet för krisberedskap och civilt försvar.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, enheten planering, samordning och utvärdering.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.  

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Rickard Broddvall, rickard.broddvall@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed, rebecka.modahed@socialstyrelsen.se. 

Facklig företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander, isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2025.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSocialstyrelsen
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2021000555
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeChefssekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Socialstyrelsen söker en person till denna tjänst som chefssekreterare med placerings i Stockholm. Om det låter intressant att arbeta som chefssekreterare hos Socialstyrelsen skickar du in din ansökan senast 2025-11-18.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Administratör med chefsstödsuppdrag till Mag- och tarmavdelning i Malmö

REGION SKÅNE söker en person till tjänsten som chefssekreterare i Malmö.

2025-10-31

Mer info

Socialsekreterare till utredningsenheten barn och unga

Uddevalla kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Uddevalla.

2025-10-28

Mer info

Avdelningsadministratör till Hematologavdelning 101A

REGION UPPSALA söker en person till tjänsten som läkarsekreterare/vårdadmin/medicinsk sekreterare i Uppsala.

2025-10-13

Mer info