Samordnare för våld i nära relation ref. nr. 18/24

Publiceringsdatum: 2024-03-05

Har du övervägt att arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Här är din möjlighet att bli en del av teamet hos Kalix kommun genom att arbeta som socialsekreterare. Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Kalix kommun under tills vidare. De letar just nu efter nya medarbetare.

Om du redan bor i närheten av Kalix, är det här din chans att söka ett spännande jobb Kalix kommun söker efter fler duktiga individer som vill arbeta som socialsekreterare. De har just nu ett ledigt jobb som socialsekreterare som kan vara av intresse för dig. Kalix kommun letar efter erfaren socialsekreterare som kan ansluta till deras team. Sista ansökningsdag är söndag den sjunde april 2024.


Jobbannons

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, ärenden missbruk och beroende, öppenvård, våldsärenden, biståndsärenden (SoL o LSS) samt integration och arbetsmarknad. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar 50 medarbetare. Individ och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen.

Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vi erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge.

Vi är ett glatt, vänligt och hjälpsamt gäng som trivs på vår arbetsplats och vi garanterar att du kommer att trivas tillsammans med oss!

Arbetsuppgifter

I din roll som samordnare för våld i nära relation arbetar du för att utveckla vårt arbete inom individ och familjeomsorgen. Du ska samordna insatserna och erbjuda stöd till våldsutsatta samt arbeta och ge stöd åt våldsutövare. Du kommer vara ansvarig för arbetet i våldsteamet där vi samlat olika kompetenser från våra verksamheter. Du ska företräda oss i samverkan med andra myndigheter och samverkanspartners.

Uppdraget innefattar att bedöma inkomna ärenden till teamet och fördela dessa. Du kommer vara ansvarig för arbetet i vårt våldsteam och koordinera insatserna som behövs i varje ärende. Förutom att arbeta med frågor som rör våld innefattar det även samordning med ärenden inom människohandel, prostitution och hedersvåld.

Arbetet som samordnare är placerad inom vuxengruppen. Det innebär att du förutom att hantera frågor till våldsteamet även behöver utreda ärenden med vuxna inom missbruk. Där ska du kunna göra bedömningar och arbeta med insatser för att individen ska få stöd att komma ur sitt missbruk.

Denna tjänst är en delad tjänst vilket ställer krav på att du ska kunna hantera många olika arbetsuppgifter. Det är ett omväxlande arbete och socialtjänsten är i en omställningsprocess där du som samordnare har stora påverkansmöjligheter på hur arbetet ska bedrivas.

Som samordnare erbjuds du som anställd:

          - Extern handledning

          - Kontinuerlig fortbildning

          - Ett stimulerande arbete med varierande arbetsuppgifter

          - Närhet till ditt team och ledare av verksamheten

          - Kompetenta och trevliga kollegor

          - Möjlighet till semesterväxling

          - Friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag 

Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma utifrån om verksamheten tillåter det.

Kompetenser

Vi söker dig som har en akademisk examen som socionom eller annan relevant akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete som socialsekreterare är meriterande. Vi förväntar oss att du har Socialförvaltningens mål i fokus, är kreativ och lösningsfokuserad samt ser alternativa lösningar på problem. Du är bra på att lyssna och kommunicera. Du förväntas ha ett professionellt förhållningssätt och bemötande samt en positiv inställning till förändringar och samarbete både internt och externt.

Som person är du noggrann och strukturerad samt har en god samarbetsförmåga. Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Som samordnare har du stöd av enhetschef och kollegor samt regelbunden handledning. Du erbjuds ett positivt arbetsklimat som präglas av lyhördhet, öppenhet och hjälpsamhet. I din roll arbetar du i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument för verksamheten.

För att kunna arbeta som samordnare krävs det att du är van att samverka med andra och sprida kunskapen vidare i organisationen. Du ska på egen hand kunna leda arbetet i ditt team.

Är du en nytänkande samordnare som tar egna initiativ? Vill du arbeta för att finna den bästa möjliga lösningen för personer som är våldsutsatta? Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?

Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag enligt överenskommelse.

Ansökningar tas emot t.o.m. 2024-04-07 

Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.

Urval sker löpande.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.

Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktpersoner

Rekryterande chef

Frida Fallström, Enhetschef, tel: 0923-654 09

frida.fallstrom@kalix.se

Fackliga företrädare

Kristina Henriksson, Vision, 0923-650 00

Charlotte Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-650 00

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnKalix kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002692
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Kalix kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Kalix. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Kalix kommun skickar du in din ansökan senast 2024-04-07.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Utredande socialsekreterare till enheten för barn, unga och våld i nära rel

Falkenbergs kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Falkenberg.

2024-04-19

Mer info

Samordnare för vuxen-/ekonomigrupp inom individ- och familjeomsorgen

Tibro kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Tibro.

2024-04-26

Mer info

Socialsekreterare till vikariat - Våld i nära relationer

Kungälvs kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Kungälv.

2024-04-16

Mer info